Een jaar high school in Amerika: The host family

Op 6 augustus 2009 vertrok ik als 17-jarig blondje naar Amerika, om daar bijna een jaar lang het Amerikaanse leven te ervaren als exchange student. Een jaar in Florida, in een Amerikaans gastgezin. Het beste jaar van mijn leven! Omdat ik een exchange year iedereen kan aanraden, zal ik een aantal blogs schrijven over hoe een uitspraak tussen neus en lippen door veranderde in een mooi avontuur. Verleden week kon je lezen hoe ik besloot naar Amerika te gaan. Vandaag deel 2: Het gastgezin.

Sandy
Ik zat al maanden in spanning, had inmiddels mijn havo diploma gehaald en nog steeds had ik niets gehoord over mijn toekomstige gastgezin. Ik had aan STS aangegeven dat ik graag in een gezin met kinderen terecht wilde komen, omdat ik enig kind ben. Ook had ik drie voorkeursstaten opgegeven: Florida, Georgia en South-Carolina. Daar moest je extra voor betalen, maar ik wilde graag “warm-weer-garantie”. Het liefst had ik ook California op mijn lijst gezet, maar het moesten drie staten zijn die naast elkaar lagen. Natuurlijk interesseerde Georgia en South-Carolina me geen reet en wilde ik gewoon naar Florida, maar dat kon niet gegarandeerd worden. Het wachten werd met de dag zwaarder. Tot ik op 24 juni 2009 het volgende mailtje ontving:

Hallo Brigitte,  We hebben goed nieuws voor je. We ontvingen zojuist de gegevens uit de VS over je plaatsing in een gastgezin en school in de VS. Wij denken dat dit een hele fijne plaatsing voor je is. Je komt te wonen in het prachtige Florida, vlakbij Orlando, in het fraaie plaatsje St. Cloud. Er is hier veel te zien en te beleven.  Je komt te wonen bij Sandy Singh, die al voor de 5e keer gastgezin is, met heel veel succes. Hiervoor heeft zij 2 x een meisje uit Hongarije gehad, 1 meisje uit China en 1 uit Taiwan. Sandy woont in een groot, modern huis met zwembad…..  Je gaat naar een geweldige high school, die werkelijk alles te bieden heeft wat je maar kunt wensen. Er is een uitgebreid vakkenpakket, er zijn vele sporten, en veel clubs waar je ook na schooltijd aan kunt deelnemen. Sandy woont dichtbij school, dus dat is erg makkelijk. De school heeft een website dus je kunt alvast een kijkje nemen.  Het is nu de bedoeling dat je snel contact opneemt met Sandy. Dat kan het makkelijkst per email (om te beginnen). Later kun je wellicht ook eens bellen (denk aan het tijdsverschil). Vertel nog wat over jezelf en mail nog wat recente foto’s. Probeer totaan vertrek in geregeld contact met Sandy te blijven.  Je school begint op 24 augustus. We vragen een vlucht aan voor 6 augustus. Dan heb je nog even de tijd om de omgeving (schitterend) te leren kennen en te acclimatiseren.  Voor de goede orde vermeld ik nog even dat je formeel accoord moet gaan met de plaatsing omdat het een ‘single parent’ familie is. Dat komt uiteraard wel vaker voor. Graag zsm (doch uiterlijk vrijdag) je accoord.  Heb je al een afspraak op het Consulaat gemaakt en heb je alle formulieren voor je visum aanvraag gereed?   

Ik had dus een gastgezin, zonder kinderen en zonder gastvader, maar wel in Florida. Het kon me vrij weinig interesseren dat ik alleen met een vrouw kwam te wonen, ik ging namelijk naar Florida en ging natuurlijk akkoord. In de volgende weken was het de bedoeling dat ik contact opnam met Sandy Singh. Veel Googlen leverde niets op; Sandy was online nergens te vinden. Op mijn mailtjes antwoordde ze niet en haar telefoon nam ze niet op. Twee weken later kreeg ik eindelijk een berichtje terug: ze had bezoek gehad en was vergeten haar mail te checken.

In de beschrijving die STS mij had gestuurd stond dat zij geen huisdieren had, maar tijdens ons telefoongesprek hoorde ik geblaf. Eindstand: deze dame bleek vijf hondjes te hebben. Drie dagen voor mijn vertrek ontving ik eindelijk een foto van Sandy. De foto die je bovenaan dit bericht ziet was het enige wat ik van haar had en waar ik haar aan zou herkennen op het vliegveld. Niet erg duidelijk dus. Ze zag er lief uit, en verder vooral vrij stevig en oud. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten. Ik had haar één keer aan de telefoon gesproken en drie mailtjes van haar ontvangen. De knoop in mijn maag werd met de dag groter…

 

Lees ook deel 1: De beslissing.

4 gedachtes over “Een jaar high school in Amerika: The host family

Plaats een reactie