Een jaar high school in Amerika: Goodbye

Vorige keren schreef ik over mijn beslissing om naar Amerika te vertrekken en daar een jaar high school te doen, en over het gastgezin waar ik in terecht kwam. Deze keer vertel ik jullie over het moment dat ik daadwerkelijk vertrok…
Afscheidsfeest

Je gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag een jaar weg, daar komt wel het één en ander bij kijken. Aangezien ik nog geen idee had wanneer ik zou vertrekken omdat ik pas vrij laat een host family aangewezen kreeg, gaf ik op 4 juli een geslaagd-/verjaardags-/afscheidsfeest. Dat was gewoon een hele gezellige avond voor vrienden en familie, met veel gelach en geproost.

feest

Een tijdje later kreeg ik, zoals ik verleden keer al zei, vrij kort van te voren te horen dat ik bij Sandy in huis zou komen. En dus moest de planning voor het vertrek beginnen. Mijn visum was natuurlijk al lang geregeld (trek daar gerust een halve dag vooruit en neem een boek mee, want telefoons zijn verboden op de ambassade) en alle prikken waren ook gehaald.

Toentertijd had ik net een paar maanden een vriendje die vastbesloten was 10 maanden op mij te wachten. Ik was bijna 18 en stiekem niet heel erg verliefd, maar ik probeerde het ook voor hem nog leuk te maken. Mijn laatste weken vulde ik met hem, vrienden en familie. Ik ging nog eens naar het strand, ging uit, at veel kroketten en keek ondertussen steeds meer uit naar 6 augustus.

HvH

De laatste avond was heel raar. Ik pakte mijn koffer in (dat kan prima een avond van te voren, ook als je voor bijna een jaar weggaat) en ging naar bed. Het zou ’s ochtends vroeg voorlopig de laatste keer zijn dat ik in mijn fijne, vertrouwde bedje zou ontwaken.

Mijn ouders, opa en oma, tante en oom, twee neefjes, toenmalige vriendje en beste vriendin hadden zich opgeofferd om mij uit te zwaaien. Ik had nog een tas voor mijn beste vriendin waarin ik voor iedere maand dat ik weg was een foto, brief en leuke kadootjes had gestopt. Verder had ik voor iedereen de avond van te voren nog een vrij emotionele brief getypt, want ik had opeens de drang om mijn familie te laten weten hoeveel ik van ze hield.

Op Schiphol ontmoette ik Ilse en Job, twee andere exchange students. Met hen zou ik naar de eerste stop in Engeland en vervolgens naar Chicago vliegen. Opeens was het dan toch echt tijd dat ik afscheid moest nemen. BAM! Ik moest weg. En dat was ontzettend moeilijk. Iedereen staat daar met een gemaakte glimlach je op een zo positief mogelijke manier uit te zwaaien, wetend dat ze je heel lang niet gaan zien en dat het kleine meisje voor het eerst een grote stap neemt. Mijn vriendje en moeder probeerde hun tranen te verbergen, ik bleef dapper met een paar tranen in mijn ogen dag zeggen. Iedereen kreeg nog een knuffel en ik liep met Ilse en Job naar de paspoortcontrole. Terwijl ik daar stond kreeg ik spijt. Ik weet nog goed hoe ik dacht “Waar ben ik in godsnaam aan begonnen? Waarom laat ik deze mensen achter?”.  Met elke stap kreeg ik meer tegenzin en uiteindelijk ben ik jankend door de paspoortcontrole heengegaan.

Koffers

Omdat ik echt het gevoel had een foute beslissing gemaakt te hebben, probeerde Job en Ilse me op te beuren en gingen we eerst wat tijdschriften kopen. In 2009 hadden we nog geen WhatsApp, dus ondertussen stuurde ik iedereen nog wat lieve smsjes. Totdat we doorkregen dat de tijd toch wel snel was gegaan en dat we al lang bij de gate moesten zijn. Zoals het er nu uitzag zouden we het vliegtuig naar ‘de nieuwe wereld’ missen. Was dit een voorteken en moest ik toch maar blijven? SHIT!

 

Lees ook
deel 1: De Beslissing
deel 2: Het Gastgezin

 

2 gedachtes over “Een jaar high school in Amerika: Goodbye

Geef een reactie

