Een jaar high school in Amerika: First days

Elke dinsdag vertel ik over mijn jaar high school in Amerika. Verleden week schreef ik over de aankomst die verre van perfect was. Vandaag kun je lezen hoe de eerste dagen van mijn “nieuwe leven” verliepen. En die vielen eigenlijk ontzettend mee, maar waren uiteraard vol nieuwe indrukken. 

Nadat ik mijzelf in slaap had gehuild in een bed vol vlekken en een huis vol vervelende kinderen, werd ik ’s ochtends wakker in mijn nieuwe kamer. Een nieuwe dag, nieuwe kansen, maar wel zonder ontbijt want cornflakes lustte ik niet. Sandy ontbeet met chips en ik besloot mijn koffers maar eerst uit te pakken.
Host mother

Ik wilde net gaan douchen toen Barbie (de nicht van Sandy die eigenlijk Barbara heet) zei dat ik kennis moest maken met Sandy’s zoon. Ik was best wel in shock omdat ik er van overtuigd was dat Sandy geen kinderen had en na 24 uur reizen wilde ik echt graag douchen, maar Barbie stond er op dat ik eerst even hallo ging zeggen. Met alleen een handdoek om mijn lichaam gewikkeld stelde ik mij voor aan David jr. David was blijkbaar niet de zoon van Sandy, maar van Cindy (de zus van Sandy). Een grote gozer vol tatoeages van een jaar of 25. De eerste indruk die ik hem gaf was misschien een beetje apart, maar het kon me weinig schelen en ik wilde gewoon heel graag douchen.

Na het douchen gaf ik Sandy de kadootjes uit Nederland en kreeg ik te horen dat we naar een yard sale zouden gaan. Iedereen was ontzettend enthousiast over dit uitstapje, maar eenmaal aangekomen was het gewoon een mini-rommelmarkt in iemand zijn garage en voortuin. De eigenaar van het huis was vastbesloten mij aan zijn neef te koppelen (een rodeo rijder of zo) en ik merkte voor het eerst de cowboycultuur in Florida op.

My new homeDaarna gingen we naar de pizzahut en ik keek uit naar mijn lievelingsdrankje Ice Tea. Helaas had ik niet verwacht dat de ice tea in Amerika een wereld van verschil is vergeleken met die van Lipton in Nederland en dat was dan ook de laatste keer dat ik ice tea in Amerika dronk.

Pizza Hut

’s Middags ontmoette ik Sandy’s moeder, die zwaar dement op haar einde zat te wachten in een verzorgingstehuis en het uitstapje werd compleet met een bezoek aan Walmart. Walmart is altijd een van mijn favoriete plekjes gebleven. Ik vond het heerlijk dat ALLES bij elkaar was en keek mijn ogen uit. Ik kocht vooral veel fruit en groenten want dat lustte Sandy niet, at thuis nog zes gehaktballetjes en ging vroeg slapen. De eerste dag was ontzettend meegevallen en ik was doodop.

Walmart

Sandy had een mooi huis met zwembad en mijn tweede dag namen we gelijk een duik. Cindy en haar dochter Jessica namen ons vervolgens mee om te winkelen en dat was geweldig. We gingen eerst eten bij Sweet Tomatoes, een fantastische salade bar. Ik snapte niet waarom de rest zo weinig salade nam, tot ik na het afrekenen erachter kwam dat bij de prijs onbeperkt dikke soep, pizza, ijs, etc. zat. Dat was dus het hoogtepunt voor de rest van de happy family.

My new homeThuis vertelde Sandy mij dat we in november een cruise zouden gaan maken en liet ze me zien waar we allemaal heen zouden gaan. Ik was weer doodmoe van alle indrukken en ging na een hapje pizza van de dag ervoor (die zonder te vragen voor ons was ingepakt om mee naar huis te nemen) lekker naar mijn bevlekte bed.

De derde dag voelde ik me ziek en ik was er al snel achter hoe dat kwam. Buiten was het ruim 30 graden en erg vochtig en waar je ook komt, binnen staan de airco’s ontzettend laag. Ik vatte dus steeds kou.

Ik schrijf deze stukjes op basis van de reisblogs die ik toentertijd bijhield en elke blog sloot ik af met een “lijstje van dingen die ik nog wilde zeggen” dus die zal ik hier ook delen:

  1. De serveersters waren overdreven aardig. In Pizza Hut werd ik uitsluitend aangesproken met “darling, sweetie, beautiful” en bij Sweet Tomatoes werden we aan onze tafel begroet met “Hi, my name is Eva and if you need something just ask!”. Inmiddels weet ik dat de bediening in Amerika het moet hebben van hun fooi en dat ze daarom allemaal zo overdreven doen, maar toen stond ik wel raar te kijken.
  2. De free-refills waren ook nieuw voor me. Ik snapte ook niet waarom mensen überhaupt voor de grootste maat cola o.i.d. gaan als ze het toch onbeperkt kunnen bijvullen.
  3. De prijzen in Amerika op kleding waren excl. btw. Ik was helemaal trots toen ik voor het eerst iets ging kopen en na een uitgebreide inspectie van de muntjes het bedrag gepast op de toonbank legde en voelde me behoorlijk stom toen bleek dat ik moest bijleggen. Uiteindelijk gooide ik al mijn muntjes maar op de toonbank en liet ik het de caissière uitzoeken.
  4. Iedereen reed in grote auto’s.

Tot slot liet Sandy haar honden alleen ’s ochtends vroeg en voor het slapen gaan uit, waardoor die beesten overal in huis plasten en poepten. En ja, dat is net zo ranzig als dat je je nu voorstelt.

Mijn eerste dagen vielen dus ontzettend mee vergeleken bij mijn eerste indruk. Ik bleef me verbazen over de Amerikaanse gewoontes maar voelde me toch al snel op mijn gemak.

Volgende keer vertel ik over poep voor mijn deur, mieren in mijn bed en hagedissen in mijn kamer.

Lees ook de andere stukjes over mijn jaar in Amerika:
Deel 1: The decision
Deel 2: The host family 
Deel 3: Goodbye
Deel 4: The arrival

Geef een reactie

