Een jaar high school in Amerika: The decision

Op 6 augustus 2009 vertrok ik als 17-jarig blondje naar Amerika, om daar bijna een jaar lang het Amerikaanse leven te ervaren als exchange student. Een jaar in Florida, in een Amerikaans gastgezin. Het beste jaar van mijn leven! Omdat ik een exchange year iedereen kan aanraden, zal ik een aantal blogs schrijven over hoe een uitspraak tussen neus en lippen door veranderde in een mooi avontuur. Vandaag deel 1: De beslissing.

American_flag- De manier waarop ik erop kwam dat een jaar high school mij wel tof leek was een beetje apart. Voor een tentamen Frans in 5 Havo moest ik een zin leren in de trant van “Ik vind het jammer dat ik niet ben aangenomen op de school in Amerika”. ‘Verrek’, dacht ik, ‘Dat is inderdaad jammer’. Ik was totaal niet reislustig ingesteld, vrij bekrompen in mijn manier van denken en had altijd erg last van heimwee gehad, dus het idee dat ik misschien wel een jaar naar het buitenland wilde gaan was niet echt iets voor mij.

Ik weet nog dat mijn moeder in de keuken stond en ik aan de eettafel zat. Ik vertelde haar over het idee dat door mijn hoofd dwarrelde en tot mijn verbazing reageerde ze ontzettend excited. Door haar reactie werd ik ook steeds enthousiaster en ik kwam er achter dat een jaar high school best mogelijk was. Ik had nooit iemand ontmoet of van iemand gehoord die zoiets had gedaan, maar opeens bleek dat mijn school informatieboekjes had en zo zat ik thuis met een plan dat misschien wel gerealiseerd kon worden. Ik had alleen één probleem: ik had al ruim twee jaar een vriend en hij zag mijn avontuur totaal niet zitten.

Ik had een gesprek met Ben van STS (het bureau dat uitwisselingen regelt) en maakte een lijstje met voor- en nadelen. Het voordelenlijstje was lang (o.a. goed voor mijn Engels; goed voor op mijn c.v.; een hbo-opleiding kiezen nog even uitstellen). Het nadelenlijstje bestond uit mensen missen: mijn familie, vrienden en de naam van mijn toenmalige vriend tot het einde van de lijst herhaald geschreven. Gelukkig liep de relatie stuk en was het nadelenlijstje opeens een stuk korter. Er was niets meer dat mij tegen hield. De beslissing was gemaakt: Ik ging naar Amerika!

STS

4 gedachtes over “Een jaar high school in Amerika: The decision

Geef een reactie

