Alle Vakken Blok 3 Gehaald & Thesis Time

Mijn eerste twee blokken op de universiteit verliepen boven verwachting. Ik haalde geen onvoldoendes en zelfs statistiek sloot ik af met een voldoende. Het is inmiddels al bijna 8 weken geleden, maar ik heb nooit echt gevierd dat ik ook alle vakken van mijn derde blok ook zonder onvoldoendes heb afgesloten. Misschien kwam het omdat ik geen zin had in de scriptie die voor de deur stond, misschien wilde ik geen nadruk meer leggen op wat ik wel had gehaald terwijl ik het grootste obstakel nog moest overwinnen. Maar nu mijn scriptie over een paar dagen klaar moet zijn, wil ik toch nog even “vieren” dat ik het dit jaar goed heb gedaan. Of die scriptie nu een mooi cijfer, een karige voldoende of een herkansing oplevert; ik heb het dit jaar echt heel prima gedaan en daar ben ik best een beetje trots op.

Omdat ik midden in de scriptie-flow zit (die flow bereik ik zoals altijd op het laatste moment) vertel ik vandaag waar ik tijdens het schrijven van mijn scriptie tegenaan loop en hoe ik mezelf dit keer probeer te redden van alles wat ik bij mijn hbo-scriptie fout deed. Maar voor ik aan de stress van toen (en een beetje van nu) denk, eerst even deze foto. Meer dan een maand geleden gemaakt omdat ik toch wel heel erg blij was, en nu gedeeld omdat ik nog even wil stilstaan bij mijn goede prestatie van afgelopen jaar. Party hat on! Geen tentamen herkansingen voor mij dit jaar!
Media StudiesBlok drie heb ik redelijk afgesloten met de volgende eindcijfers voor mijn vakken:
– Media Systems in Comparative Perspective: 6,4
– Pre-master Thesis Class: 5,6 (oeiiii)
– Trends in de Media- en Cultuursector: 7,4

Uiteenlopende cijfers, en zoals altijd zie ik goed welke vakken ik met veel plezier heb gevolgd en welke ik een stuk minder boeiend vond. Helaas is de scriptie een essentieel onderdeel van mijn studie. Verleden jaar sloot ik mijn hbo af met een waardeloze scriptie (eindcijfer 6,3) waar ik veel te laat aan begonnen was, dit jaar schrijf ik een korte thesis om mijn pre-master jaar af te sluiten, en – hoera hoera – volgend jaar mag ik zelfs drie blokken lang aan de bak om mijn master scriptie te rocken.

Ik heb redelijk veel moeite met dingen afsluiten. Ik ga overal vol in, vind het dan of interessant of saai, en afhankelijk daarvan presteer ik goed, redelijk of matig. Het is niet zo zeer een kwestie van niet kunnen bij mij, het heeft allemaal te maken met een gek deeltje in mijn hoofd dat op de een of andere manier weigert dingen te doen die te veel tijd kosten en saai zijn. Maar wat moet dat moet…

Mijn hbo-scriptie heb ik best wel verpest. Ik studeerde af bij een reclamebureau in Vlaardingen, waar ik op een leuk project werd gezet en vol goede moed aan mijn scriptie begon. Maar met de tijd kwam ik erachter dat het hele project ging falen, en logischerwijs (in mijn hoofd dan) verdween daarmee ook mijn motivatie voor mijn scriptie. Het is misschien maar een stukje geweest van de oorzaak, want op de middelbare moest ik mijn werkstukken ook altijd een dag van te voren nog typen, maar de lol was er af en ik pendelde een beetje heen en weer tussen werk voor mijn stagebedrijf en af en toe een letter tikken voor mijn scriptie.

Dat had natuurlijk geen nut. Ondertussen was ik aangenomen op de Erasmus Universiteit en ik dacht dat het me enorm zou motiveren. Dat deed het ook wel, maar toch kreeg ik niets voor elkaar. Mijn moeder liet vallen dat ik naar Amerika mocht om mijn vriendinnen op te zoeken als mijn scriptie op tijd klaar zou zijn. Weer iets wat ik ontzettend graag wilde, maar wederom kon ik het niet omzetten in de juiste motivatie.

Ik heb er heus wel van geleerd, maar het lukt me niet om dat ook in praktijk te brengen. Ik ben wéér druk aan het tikken, en wéér en paar dagen voor de deadline. Altijd hetzelfde liedje, al ging het met mijn hbo-scriptie bijna mis. Ik was aangenomen op de uni, had mijn scriptie bijna klaar, kreeg meer dan 500 respondenten op mijn enquête en toen was het bijna te laat. Ik moest voor een bepaalde datum zijn afgestudeerd om het studiejaar op de EUR te mogen starten. Ik zal je de hele heisa besparen, maar het komt er op neer dat mijn scriptie door de derde lezer op iets kleins werd afgekeurd, ik daardoor die datum niet meer zou halen, mijn hogeschool er alles aan deed om me nog zo snel mogelijk te laten afstuderen en ik uiteindelijk heel, heeeeel erg veel geluk heb gehad omdat de Erasmus een uitzondering voor mij maakte. Eindstand: ik studeerde op vrijdag af en zat op maandag in de schoolbanken.

Je kunt je misschien voorstellen dat bovenstaande situatie verre van optimaal is, dus ik hoop dat ik dit keer echt een powerscriptie in elkaar weet te flansen. Ik doe echt mijn best, maar een cursus time management zou geen overbodige luxe zijn. Ik heb al een workshop plannen gevolgd maar het in volhouden van mijn goede voornemens is elke keer weer een enorme opgave.

Ik zit nu wel echt in de flow dat ik het leuk vind om de artikelen die ik moet analyseren ook daadwerkelijk te analyseren, en ik hoop dat ik morgen als ik begin met het verwerken van mijn analyses mijn motivatie zal blijven omzetten in productiviteit. Ik ben echt niet lui, ben het liefst heel de dag lekker bezig met dingen, maar als het op dingen afmaken aankomt ben ik echt een ramp.

Ik heb nog vertrouwen en mijn vrienden en familie gelukkig ook. Volgende week gaan we het zien. Maandag is de deadline. Wish me luck!

Lees ook:
– Vakken blok 1 gehaald!
– Vakken blok 2 gehaald!
– Plan je dag vol

Een gedachte over “Alle Vakken Blok 3 Gehaald & Thesis Time

Geef een reactie

