Een Jaar High School in Amerika: Some Highlights

Elke week vertel ik over mijn jaar high school in Amerika. Verleden keer schreef ik over het weekend in West-Palm Beach en deze week vertel ik wat meer over school en wat hoogtepunten uit mijn derde schoolweek. 

Het belangrijkste uit mijn derde week was de ontmoeting met mijn buren. Naast Sandy woonden een ouder stel uit Puerto Rico. Hun zoon, schoondochter en diens twee kinderen kwamen tijdelijk bij hun wonen nadat ze ook geëmigreerd waren. Zij hebben dat jaar als een soort tweede host family gediend, waren zo warm en lief en hebben vaak voor me gekookt. Tijdens onze eerste ontmoeting kreeg ik meteen hun telefoonnummers zodat ik ze altijd kon bellen als er iets was, echt super lief!

Ik kwam er die week ook achter dat ik het helemaal niet zo slecht bij Sandy had. Ja, ik moest leven tussen de drollen met een luie viespeuk,maar Sandy was wel erg aardig, gaf me de vrijheid om te doen wat ik wilde én ik had een eigen kamer (en zelfs een eigen badkamer). Een vriendinnetje van school woonde in een soort trailer met haar gastgezin. De gastvader sliep op de bank, haar gastmoeder en gastzusje deelden een kamer en zij en een ander gastzusje sliepen ook samen in een klein kamertje. Een ander vriendinnetje moest een stapelbed met haar gastzusje delen, en dat terwijl er gewoon een slaapkamer extra was. Dat vond die familie goed voor haar. Ieder huisje heeft zijn kruisje, en na het zien van de families waar ik ook terecht had kunnen komen was ik echt heel blij met Sandy én de hondjes.
SandyOp school was er weer iets nieuws. Er mochten alleen nog maar light-drankjes verkocht worden omdat de studenten te dik worden. Goed dat ze daar aan denken, maar hoe tegenstrijdig zijn de hamburgers en pizza’s die als lunch worden verkocht.

Elke dag op school begon hetzelfde. We hadden een jaar lang hetzelfde rooster, dus ik begon een jaar lang met Creative Writing. En elke ochtend kwamen de dagelijkse aankondigingen op tv. Voordat die werden voorgelezen moesten we naast onze stoel staan om de Pledge of Allegiance op te dreunen. Ik bleef wel eens zitten omdat ik a. geen Amerikaan ben en b. Niet in God geloof, maar meestal moest ik toch blijven staan. Er waren er meer die niet mee wilden doen, bijvoorbeeld de vele Latino’s in mijn klas. Hoe dan ook, die pledge gaat zo; I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all. Elke fucking dag, alsof je gehersenspoeld wordt.

De docent van dat eerste uur was mrs. Sheets. Zij was echt een soort heldin voor mij. Ze gaf les op onze school én op een college, was zwanger van haar 9e (!) kind (inmiddels heeft ze er 10, waarvan 9 meisjes, en daar blijft het geloof ik wel bij) en was altijd scherp, vrolijk, streng en toch rechtvaardig. In Nederland heb ik nooit echt docenten gehad die ik bewonderde, maar in Amerika had ik echt een aantal fantastische docenten met passie voor hun vak. Eigenlijk mocht ik alleen mr. Keene van wiskunde niet, maar dat was geheel wederzijds.
Kijk trouwens ook goed naar de klaslokalen op de foto’s. Hoe anders dan in Nederland?!

Mrs. Minor

Mrs. Minor

Mr. Persaud was bij uitstek mijn lievelingsdocent. Hij gaf ons AP Literature en leerde ons niet alleen boeken interpreteren maar ook wijze levenslessen en zijn lessen waren letterlijk een feestje, soms compleet met appelsap en ballonnen. Coach Harkema was mijn biologie docent en hij vertelde altijd super sterke verhalen. Eén keer vertelde hij dat hij ooit een opleiding deed tot manueel therapeut (een fysio die mag kraken) en dat hij een oude vrouw per ongeluk vermoorde door haar nek te hard te kraken. Ik schreef het op mijn blog en al mijn vrienden en familieleden in Nederland konden er niet over uit. Toen ik hem dat vertelde bleek het één grote grap te zijn. Die man had een fantasie! Onze drama docent, mrs. Loftus, was ook een kanjer. 100% passie voor theater en alles wat daarbij komt kijken. Drama was geloof ik het enige vak (samen met Creative Writing) waar ik het hele jaar een A voor stond, want ik wilde gewoon echt graag leren wat zij ons doceerde. Mrs. Minor was de liefste docent die je je kunt voorstellen: een klein vrouwtje dat extreem enthousiast was op haar oude dag en ons AP Micro-economics gaf. We mochten ook vaak bij haar cake enzo trakteren en zij schreef altijd de verjaardagen van haar ‘kinderen’ op het bord. En dan nog mr. Camp. Hij gaf ons AP Government, een oersaai vak waar ik echt nooit iets voor deed. En dat maakte die man niet uit. Hij vertelde vaak grappige verhalen over zijn tijd als militair en wist toch het niveau van de klas erg hoog te houden. Echt iedere docent was goed, behalve mr. Keene dan, en wist het vak interessant te maken. Een wereld van verschil met Nederland. De docenten leken écht plezier in hun werk te hebben. Dat maakte de lange schooldagen een stuk dragelijker!

Mrs.Loftus

Mrs.Loftus

Wat wel een drama bleef was de honger. We hadden maar één pauze op een dag en dat was ik totaal niet gewend. Gelukkig knepen er een aantal docenten een oogje toe en kon ik mijn worteltjes en Gold Fish Crackers (die mis ik zoooo!) lekker opknabbelen tijdens de lessen. In de pauze haalden de meeste mensen iets te eten. Ten eerste snapte ik dat niet omdat niemand echt geld leek te hebben maar iedereen toch van alles kon kopen. En ten tweede was het echt magnetronvoedsel en ontzettend ongezond. Ik heb precies één keer, op mijn allerlaatste schooldag, een hamburger gehaald. En die at ik niet eens op.Ik smeerde netjes elke dag mijn boterhammetjes, ook al was het brood in Amerika echt heel vies. Er zat een soort van zure geur aan, heel naar.

Omdat ik de fiets al na twee dagen had omgeruild voor de schoolbus leerde ik wat meer mensen kennen. De hele wijk liep elke ochtend naar de bus en daar stonden we met z’n allen te wachten tot onze oude, lieve, Latino buschauffeur Angel aankwam. Ik woonde in een wijk met vrij veel latino’s (het was wel een van de betere wijken van Saint Cloud) en zij gaven elkaar elke ochtend een kus op de wang en al snel werd ik bij dat ritueel betrokken. Ik vond het maar vaag en had het eigenlijk liever ook niet, dus ik probeerde zo laat mogelijk aan te komen en de kusjes te ontwijken. Vooral van Louis, hij heeft het hele jaar tevergeefs geprobeerd met mij op date te gaan.

Buschauffeur Angel

Buschauffeur Angel

Volgende keer weer meer over mijn jaar hier ver vandaan! Ik vind het heerlijk om mijn tijd in Amerika opnieuw te beleven door alle herinneringen weer op te  halen, dus voorlopig blijven de stukjes komen!

Lees ook de andere stukjes over mijn jaar in Amerika:
Deel 1: The decision
Deel 2: The host family 
Deel 3: Goodbye
Deel 4: The arrival
Deel 5: First days
Deel 6: Poop, ants and lizards
Deel 7: Birthday Girl!
Deel 8: Drama Drama Drama
Deel 9: First School Days
Deel 10: Our Home
Deel 11: Second Week @ School
Deel 12: Weekend @ West-Palm beach

Een gedachte over “Een Jaar High School in Amerika: Some Highlights

Geef een reactie

