Goede Voornemens voor het Nieuwe Schooljaar

De zomervakantie is eigenlijk nog helemaal niet zo lang bezig, maar met mijn hoofd ben ik al vaak bij het aankomende schooljaar. Ik heb er ontzettend veel zin in! Zeker omdat mijn dagen nu vrij lui zijn, neem ik mezelf regelmatig voor om aankomend schooljaar alles nóg beter te doen. Niet omdat dit jaar zo slecht ging, integendeel! Ik heb dit schooljaar veel beter gepresteerd dan ik had verwacht en ik heb al mijn vakken in één keer gehaald, maar dit was slechts de pre-master. In september start ik met de Master en ik heb op dit moment in mijn hoofd dat ik mijn Master met een gemiddelde van een 7 wil afsluiten. Volgens sommigen lastig, volgens andere te doen. Ik ga er in ieder geval voor, en als het niet lukt heb ik er in ieder geval mijn best voor gedaan!

Omdat ik aan het eind van een jaar ook altijd goede voornemens voor het nieuwe jaar maak, doe ik dat nu ook voor aankomend schooljaar. Kijk mee naar mijn tien goede voornemens voor het nieuwe schooljaar!

back-to-school

  1. Een beter ritme krijgen. Dit neem ik mezelf bijna iedere week opnieuw voor, maar ik vind het echt heerlijk om rond 2 uur naar bed te gaan en vanzelf te merken wanneer ik wakker word (meestal rond 11 uur). In het weekend of tijdens vakanties maakt dat niet zo uit, maar als colleges om 9 uur beginnen moet ik toch fit zijn. Ik wil dus een beter ritme gaan krijgen door  op schooldagen uiterlijk half 1 naar bed te gaan en uiterlijk om half 10 op te staan. Vooral dat opstaan is lastig. Als ik pas laat begin of geen colleges heb vind ik vaak dat ik best kan uitslapen tot 11 uur, maar op die manier krijg ik natuurlijk geen ritme.
  2. Agenda bijhouden! Ik ben een stationary fan en koop elk jaar een prachtige Paperblanks Agenda. Daar schrijf ik natuurlijk braaf de deadlines in, maar vervolgens kijk ik vaak dagen niet in mijn agenda.Die agenda moet er dus vaker bij worden gepakt! Vergeet ik tenminste ook mijn fysio afspraken niet.
  3. Plan je dag vol! Ik heb al eens eerder een post gewijd met betrekking tot het volplannen van een dag. Hoe meer ik op mijn lijstje heb staan, hoe meer ik gedaan krijg. Ik heb een dag-agenda en kan dus mooie lijstjes maken met wat ik op welk tijdstip moet doen.
  4. Vooruit werken. Ik wil vanaf september ook in mijn agenda schrijven wat ik per dag moet doen om een bepaalde deadline te halen. Ik leef op last-minute werk, ik houd van de stress en door de stress kom ik in een soort hyper focus waarbij ik ook echt beter presteer. Althans, dat denk ik, want ik heb nog nooit iets voor de deadline afgemaakt. Nog nooit? Nou, ik kan het me in ieder geval niet herinneren. Het zou mooi zijn om aankomend schooljaar ook eens dingen vóór de deadline af te hebben, zodat ik er nog eens kritisch naar kan kijken en niet in tijdnood kom als ik bijvoorbeeld onverwachts moet werken.
  5. Sporten. Elke avond eventjes sporten zorgt er voor dat ik beter slaap en het is natuurlijk ook gewoon heel gezond. Ik wil deze zomer proberen een sport-ritme op te bouwen en dat aankomend schooljaar vast te houden. Al is het alleen maar om mijn hoofd even af te leiden van al het schoolwerk.
  6. Naar alle colleges! Afgelopen jaar heb ik de massa-colleges overgeslagen. Ik heb het voor elk vak wel een paar keer geprobeerd, maar voor mij werkt het niet. Met 200 man in een collegezaal naar een opgedreunde PowerPoint luisteren is niet ideaal voor iemand die haar concentratie net zo snel verliest als het gekomen is. Maar inmiddels heb ik de diagnose ADHD gekregen en zal ik medicijnen krijgen om mijn concentratie te bevorderen. Of het echt zal werken moet ik natuurlijk nog afwachten, maar voor nu heb ik de hoop dat ik ook tijdens die massa-colleges mijn klep kan houden en actief mee kan doen met de les.
  7. Op school studeren. Zodra de les is afgelopen weet ik niet hoe snel ik naar huis moet gaan. De UB (Universiteits-bibliotheek) zit standaard vol, mede omdat studenten van de Hogeschool Rotterdam ook heel graag van de Erasmus Bibliotheek gebruik maken. Het is altijd vechten om een plekje, en ik heb daar simpelweg geen zin in. Ook het gedoe met roken, plassen, eten en niet lekker in mijn pyjamabroek zitten zorgt ervoor dat ik eigenlijk nooit op school aan mijn huiswerk zit. Maar eerlijk is eerlijk, thuis ga ik eerst even lekker koffie drinken of een dutje doen of een serie kijken en voor ik het weet is het weer tijd om te koken. Na elk college één uurtje in de UB aan het vak werken wat ik daarvoor heb gevolgd werken lijkt me een mooi streven. Meestal heb ik ook maar een paar uur les op een dag, dus dat is prima te doen. De lesstof samenvatten, vooruit lezen of aan assignments werken… Het maakt me niet uit, als ik maar even iets doe voordat ik naar huis ga. Dan kan ik thuis echt welverdiend even iets anders doen.
  8. Samenvatten. Het hbo heb ik waarschijnlijk zo makkelijk doorlopen omdat ik de samenvatting-koningin was. Ik voelde me een soort verantwoordelijk voor een paar vrienden van me, die nooit studeerden. Ik maakte dus samenvattingen van elk vak, zodat zij in ieder geval iets zouden leren. Vervolgens stuurde ik die naar de hele klas, soms zelfs naar studenten van andere vestigingen, met als gevolg dat ik de lesstof intensief had doorgenomen. Afgelopen schooljaar ben ik begonnen met schrijvend samenvatten. Echt op papier dus. Dat is echt onwijs veel werk, want typen gaat natuurlijk veel sneller dan schrijven. Maar het blijft allemaal wel beter hangen. Ik laat het nog even van de hoeveelheid afhangen of ik op de laptop of op papier ga samenvatten, maar dat ik dat erin houd is duidelijk. Voor mij is dit de ultieme manier om te studeren!
  9. Hoge eisen stellen. Ik heb een trainneeship op het oog waarbij ik gemiddeld een 7 moet staan om toegelaten te worden. Er is ook een alternatieve trainneeship waarbij dit niet noodzakelijk is, maar ik heb mezelf voorgenomen in ieder geval te knokken voor die 7. Dit jaar was ik daar wat minder streng in, want er is niemand die mijn pre-master cijfers ooit te zien krijgt, maar mijn Master papiertje is straks best wat waard op de arbeidsmarkt en mooie cijfers zullen die waarde volgens mij wel iets verhogen.
  10. Op mijn kamer studeren. Tim en ik zijn gaan samenwonen in een huis met drie slaapkamers. We hebben dus allebei een eigen kamer naast onze gezamenlijke slaapkamer. Tim zijn kamer is omgetoverd tot game-hol waar hij nooit zit, mijn kamer is eigenlijk hetzelfde als die ik bij mijn ouders had maar dan zonder bed. Ik dacht dat ik daar ook veel zou zitten om te studeren, maar dat is precies 1 keer een kwartier lang gebeurd. Ik zit altijd beneden, maar onze bank zit kut en een bank is wat mij betreft geen plek om goed te studeren. Ook aan onze eettafel zit ik niet goed, dus het is eigenlijk gewoon dom dat ik nooit boven ben gaan zitten waar een peperdure bureaustoel staat waar ik wél lekker op zit. In mijn kamer is het ook lekker rustig en wordt ik niet afgeleid door Tim of andere dingen, dus volgend schooljaar wil ik echt meer gebruik maken van mijn bureau boven.

Hebben jullie ook goede voornemens voor aankomend schooljaar of aanvullingen op mijn lijstje?

Geef een reactie

