Film: Unfriended

Dat er zoveel verschillende filmgenres zijn is helemaal top, maar waarom moet mijn vriend nou weer van horror houden? Dat dacht ik toen ik er achter kwam dat Tim heeeel graag naar enge films kijkt. En dan het liefst ook nog een veel actie en wat bloed, twee dingen waar ik totaal niet tegen kan. Ik word sinds een paar jaar heel misselijk van bloed en als er heel expliciet in beeld wordt gebracht hoe iemand of delen van iemand worden vernietigd haak ik liever af. Ook moet er wel een verhaal in zitten. Een horror-thriller kan ik dus op zich nog wel waarderen.

Verleden week gingen Tim en ik naar Unfriended. Dat is niet echt een geweldige thriller, maar wel een horrorfilm die me oké leek na het zien van de trailer. Bovennatuurlijke zaken vind ik minder naar om naar te kijken. Sterker nog, ik verheug me zelfs een beetje op Sinister 2 die in augustus uitkomt!

Of Unfriended me is meegevallen en wat ik er van vond lees je hier!
Unfriended-2014-poster

Allereerst deel ik de trailer met jullie:

Na het zien van de trailer was ik benieuwd. Een horrorfilm die je beleeft vanaf het beeldscherm van één persoon, interessant!

Korte beschrijving:
Via het scherm van Blaire beleef je de film. Blaire is aan het Skypen met haar vriendengroep, als ze er achter komen dat er een ongewenst iemand in hun gesprek aanwezig is die niet verwijderd kan worden. Als ze er achter komen dat dit het Skype-account van hun vriendin Laura is slaat de stemming om. Laura heeft namelijk zelfmoord gepleegd, en dat is precies een jaar geleden. Dat hun vriendin niet zomaar een einde aan haar leven heeft gemaakt wordt al snel duidelijk. Na een dronken avond is zij gefilmd terwijl ze laveloos op de grond lag met iets waarvan je niet zou willen dat anderen het zouden zien, laat staan dat het filmpje op YouTube eindigt. En dat gebeurde dus wel. Laura was daar zo kapot van dat ze zichzelf door haar hoofd schoot. De vrienden in het Skype gesprek hebben eerst nog een grote mond en denken dat het een hacker is, maar als er rare dingen beginnen te gebeuren en ze gedwongen worden Never Have I Ever te spelen, beginnen de twijfels te komen. Is het dan toch Laura? En wat wil ze?

Unfriended

En wat vond ik er van?
Eigenlijk vond ik de film best wel tof! Vooral het beleven via een beeldscherm was nieuw en dus leuk. Een beetje zoals de eerste keer dat ik een film keek die met een handcam gefilmd was. Het verschil is wel dat ik dit soort films niet heel vaak hoef te zien, je ergert je namelijk soms aan het wachten en al die andere ergernissen die bij een laptop komen kijken. Voor een keertje leuk dus, maar niet per se voor vele herhalingen vatbaar.
Ik vond het leuk dat een hele vriendengroep als hoofdpersoon diende. Er zijn zoveel herkenbare momenten en je ziet ook weer eens hoe een geëscaleerd social media bericht iemand zijn/haar leven kan verzieken. Ook het geroddel achter elkaars rug om en de vele leugens zijn toch altijd leuk om naar te kijken. Een beetje zoals Mean Girls, maar dan anders.
En dan het enge gedeelte. Daar durf ik niet te veel over te zeggen, omdat ik de film niet voor de mensen die hem nog willen kijken wil verpesten. Het is spannend, maar niet doodeng. Je zit niet continu met je handen voor je ogen of je hoofd weggedraaid omdat het ranzig wordt. Er is slechts één scène waar ik moeite mee had (natuurlijk Tim zijn favo scène) en de spanning wordt goed opgebouwd. De film had geen slap einde en ik ben er dus al met al best positief over.

Sterker nog, ik raad deze film aan! Geen super enge horror, je maag blijft het grootste gedeelte van de film op zijn plek en de manier van film beleven is leuk om eens meegemaakt te hebben! En natuurlijk is het ook een horror met een boodschap: stop Internet-pesten! Want de gevolgen zijn soms onverwacht…

 

Een gedachte over “Film: Unfriended

Geef een reactie

