Docu: Blackfish

Netflix is een goede vriend van me, ook al hebben Popcorn-Time, RTL XL en natuurlijk het Ziggo-kastje om op te nemen er wel even voor gezorgd dat ik er een stuk minder gebruik van maak. Één van de leukste dingen aan Netflix vind ik de vele documentaires. Ik interesseer me voor veel dingen en ben altijd benieuwd hoe dingen waar ik geen verstand van heb in hun werk gaan. Door het kijken naar documentaires kom ik meer te weten over de wereld en leer ik steeds een beetje bij op een leuke manier.

Ik heb geen lievelingsdocumentaire, want ‘lievelings’ betekent dat je moet kiezen en daar houd ik niet van.  Ik heb maar één lievelings, en dat is Tim. Maar Blackfish is zeker een documentaire die ik erg mooi vind. Misschien niet zo mooi gefilmd als Blood Brother, maar wel een indrukwekkend verhaal dat me bezighoudt.

Als je van dieren houdt is dit echt wel een documentaire voor jou. Ik steun de Dierenbescherming elke maand en kan me erg druk maken om dierenleed, maar ik mijd eigenlijk altijd de filmpjes die PETA bijvoorbeeld op Facebook plaatst. Ik kan er niet tegen, wil ook echt niet weten hoe het er aan toegaat, en mijn eigen verbeelding spreekt al boekdelen genoeg. Blackfish gaat over de orka’s in SeaWorld en laat zien hoe deze extreem intelligente dieren de dupe zijn van entertainment voor mensen. We weten allemaal wel dat dieren in een circus of dierentuinen vast niet optimaal gelukkig zijn, maar over orka’s wist ik sowieso weinig en de uitleg van deze documentaire heeft me echt gegrepen. Ik heb deze documentaire zelfs twee keer gekeken, iets wat ik niet snel doe!

Lees verder om een beeld te krijgen van Blackfish en wat ik er precies zo mooi aan vindt.

blackfish posterBlackfish blinkt voor mij uit omdat het geen extreem zielige documentaire is. Ja, het dierenleed wordt getoond en uitgelegd, maar er zijn geen verscheurde beesten te zien of vreselijke beelden die maanden later nog op je netvlies gebrand staan. Eigenlijk laat de film zien wat zich aan de andere kant van de medaille afspeelt. De documentaire is heel goed te bekijken zonder elke tien minuten in tranen uit te barsten, al voelde ik de tranen wel af en toe achter mijn ogen prikken.

Blackfish gaat over verschillende orka’s in gevangenschap, waaronder de beroemde Tillikum. De wijze waarop de dieren gevangen zijn wordt verteld en is hartverscheurend. Een stoere, oude zeeman deelt zijn ervaring en vertelt hoe hij baby orka’s ving. De tranen prikken in zijn ogen als hij zegt dat het het ergste is dat hij ooit heeft gedaan.

Toen ik in Amerika woonde ben ik naar verschillende pretparken geweest, maar nooit naar SeaWorld. Het kwam er eigenlijk gewoon niet van. Na het zien van deze documentaire ben ik heel blij dat ik er nooit ben geweest. Ik zou niet willen bijdragen aan het voortbestaan van deze krankzinnige vorm van entertainment.

De documentaire leert dat orka’s niet in gevangenschap zouden moeten worden gehouden. Orka’s zullen nooit voldoende ruimte hebben om zich te bewegen en zullen daardoor gefrustreerd en gestrest raken. Daarnaast zijn de mannetjes gewend om aan de rand van een groep te leven, waardoor het pure dierenmishandeling is om een aantal orka’s van verschillende geslachten bij elkaar te houden. Je ziet de verwondingen die de dieren oplopen door onderlinge ruzies, en de stress is waarschijnlijk ook de reden waarom er verschillende ongelukken zijn gebeurd met orka-trainers. Op die ongelukken gaat de documentaire ook in, want veel van deze zijn in de doofpot gestopt. (Ex-)Trainers van SeaWorld vertellen dat ze geen idee hadden van de incidenten, en de voorvallen worden uitgebreid besproken en nader toegelicht.

Blackfish

Orka’s zijn dieren met een bovengemiddelde intelligentie. Ze voelen elkaar aan op een manier die wij mensen waarschijnlijk nooit zullen ervaren. Deze dieren doen in het wild geen mensen kwaad en zijn echt het schoolvoorbeeld van beesten die vrij zouden moeten leven. En dat is eigenlijk ook de boodschap van deze documentaire. SeaWorld maakt veel winst over de rug van dieren die ze zelf niet eens lijken te begrijpen, en zijn daardoor ook verantwoordelijk voor de ongelukken met (en zelfs het overlijden van) verschillende orka-trainers.

Als je meer wilt weten over deze bijzondere dieren en de foute wijze waarop ze worden gebruikt en misbruikt om geld te verdienen, maar liever geen overload aan mishandelde orka’s ziet, dan kun je deze documentaire prima kijken. Ik raad Blackfish zeker aan! Al is het alleen al om meer bewustwording te creëren.
Ignorance is bliss… but knowledge is power!

Geef een reactie

