Pre-master Scriptie Gehaald!!

Gisteren konden jullie in mijn outfit post al een feesthoedje voorbij zien komen, en voor de oplettende lezer was dit al een hint dat ik mijn pre-master scriptie Media en Journalistiek gehaald heb. Het is dus gelukt! Ik heb dit jaar niet alleen al mijn vakken in één keer gehaald, maar ook mijn scriptie voldoende afgerond. Om een lang verhaal kort te maken: in september start ik de master Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam! I DID IT!

In deze blog vertel ik jullie  hoe mijn eerste jaar op de universiteit verlopen is en wat voor mij het grote verschil met het hbo was.

Pre-master gehaald!Toen ik mijn hbo-opleiding Hotel- en Eventmanagement startte wist ik al meteen dat ik daarna sowieso nog een master wilde doen. Ik ben een beetje diploma-geil denk ik, want inmiddels is het traject dat ik sinds de basisschool heb doorlopen al best lang: ik begon op de mavo, deed daarna nog twee jaar havo, ging vervolgens nóg een jaar high school in Amerika doen, deed een hbo-opleiding en heb nu dus een pre-master afgerond. Ik vind leren gewoon erg leuk en heb zoiets van: als het me lukt, waarom zou ik het dan niet doen?

Ik hecht veel waarde aan educatie. Veel mensen vinden diploma’s overgewaardeerd. Ik ben zeker van mening dat veel opleidingen meer praktijk zouden moeten toepassen en dat stages ook op de universiteit verplicht moeten worden, maar diploma’s laten zien dat je in staat bent op een bepaald niveau te functioneren (in theorie dan, de praktijk zal je dit natuurlijk altijd nog moeten bewijzen) en dat is nou eenmaal nodig voor heel veel functies. Daarbij leven we in een tijd waar hbo-ers mbo-functies vervullen en WO-ers op hbo-niveau werken, dus hoe hoger hoe beter geldt in ieder geval voor mij.

Ik wist totaal niet wat ik van een pre-master moest verwachten. Als ik heel eerlijk ben heb ik tot dit schooljaar nooit echt mijn best hoeven doen. Ik maakte een samenvatting, las de powerpoints door en deed af en toe mee in de les, en dat was op het hbo voldoende om toch met een gemiddelde van een 7 aan mijn scriptie te beginnen. Maar die scriptie was een klus. Ik ben ontzettend slecht in een taak spreiden over een bepaalde periode. Ik doe veel liever alles op het laatste moment en met mijn scriptie kwam ik er voor het eerst achter dat dat niet werkt. Ik was dus best bang voor de druk van de universiteit, maar wilde toch een poging wagen.

Zoals ik al zei heb ik dit jaar al mijn vakken in één keer gehaald. Best raar, want op het hbo had ik elke tentamenweek wel een onvoldoende. Ik denk dat de manier van leren van de universiteit beter bij mij past. Ik heb steeds een aantal vakken die ik binnen 8 weken afrond, en dus in een tentamenweek maximaal drie toetsen. Dat is voor mij heel goed te doen.

De colleges volgen was een hele opgave en dat is echt veel slechter gegaan dan op het hbo . Ik zat op een particuliere hogeschool, waardoor ik in een kleine klas zat. De docenten konden veel één-op-één aandacht geven, en dat had ik echt nodig om mijn concentratie erbij te houden. Op de universiteit zat ik met een paar honderd andere mensen in een collegezaal, waar één of andere slimmerik zijn powerpoints opdreunde. Dat werkte niet voor mij, en na een paar keer proberen besloot ik niet meer naar die grote colleges te gaan. Ik zat simpelweg mijn tijd te verdoen, want mijn hoofd erbij houden lukte toch niet. Ik ging wél naar de verplichte tutorials (werkgroepen) en naar de “kleine colleges”.

Het grooste verschil met het hbo is de hoeveelheid lesstof. Op het hbo was het dus prima om de powerpoints te leren en het boek in de verpakking te laten, maar op de uni moet ik echt boeken uit mijn hoofd leren. Aangezien ik niet goed ben in lezend-leren, heb ik voor de meeste vakken een geschreven samenvatting gemaakt. Dit was ook anders dan op het hbo, want daar maakte ik altijd samenvattingen op de computer. Het samenvatten met de hand kost ontzettend veel tijd, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik de lesstof toch goed in mijn hoofd kreeg.

De opdrachten die we op het hbo moesten maken waren meestal verslagen of “onderzoeken”, maar voor mijn opleiding moest ik dit jaar veel essays schrijven die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Een hele klus, maar ook wel heel erg leuk. Iedereen levert echt iets totaal anders in en iets is niet zomaar goed of fout. Aangezien ik goed ben in beargumenteren haalde ik voor vrijwel alle opdrachten mooie cijfers.

Tot slot mocht er voor mijn pre-master gecompenseerd worden. Had je een 5 voor een tentamen maar een 7  voor een opdracht, dan had je het vak alsnog gehaald. Op het hbo moest alles gewoon voldoende zijn, dus eigenlijk is de universiteit wat dat betreft een stuk makkelijker. Tenminste, de pre-master dan.

Ik heb meer zelfdiscipline getoond dan ooit dit jaar, wat natuurlijk ook één van de voornaamste redenen is dat ik alles heb gehaald. Dit is iets wat ik heel moeilijk vind om vast te houden en ik snap soms nog steeds niet hoe het me dit jaar is gelukt.

Hoe dan ook, ik heb het gewoon geflikt! Ik heb dit jaar beter gepresteerd dan op het hbo en dat geeft echt heel veel motivatie om volgend jaar extra hard mijn best te doen.

Foto 30-06-15 13 35 01

Lees ook:
– Vakken blok 1 gehaald!
– Vakken blok 2 gehaald!
– Vakken blok 3 gehaald!
– Mijn HBO opleiding

Geef een reactie

