Verrot

Sinds twee jaar zit ik bij een amateurtoneelvereniging in Vlaardingen. Verleden jaar speelden wij een stuk waar ik stiekem niet zo fan van was. Het was leuk gedaan, maar groep 8 had het ook kunnen doen. Daar waren we het als groep eigenlijk wel over eens, en dit jaar besloten we verder te kijken naar wat andere regisseurs voor ons konden betekenen. Zo kwamen we uit bij Olga, en zij zag het helemaal zitten. Wederom was het een hels karwei om een leuk stuk uit te kiezen, want de meeste amateurstukken die wij tegenkwamen hadden weinig diepgang. Tot Olga losliet dat ze ook zelf een stuk wou schrijven, gebaseerd op het boek ‘Het verrotte leven van Floortje Bloem’. En zo kwam het dat wij een stapje hoger gingen en een seizoen lang werkten aan een prachtig stuk.

Dit weekend is het dan eindelijk zo ver, we gaan spelen voor publiek! Vrijdag, zaterdag én zondag mogen wij het verhaal van Floortje en de mensen in haar leven vertolken. Het is geen makkelijk stuk. Emoties lopen in elkaar over, drugs en prostitutie worden niet geschuwd en dat alles op een Rotterdamse manier gespeeld. Het wordt geweldig!

Verrot

Ikzelf speel Floortje en ik vind mijn rol fantastisch. Niet eens zo zeer omdat het de hoofdrol is, maar vooral omdat ik me voor mijn gevoel goed in Floortje kan verplaatsen. Floortje wordt van pleeggezin naar internaat gesleept en komt uiteindelijk bij haar echte familie te wonen, maar ook dat eindigt niet voorspoedig. Het boek is gebaseerd op de werkelijkheid, op het verrotte leven van heroïnehoertjes in Rotterdam. Er is altijd hoop, altijd een kans dat het goed komt, maar als je gewend bent geraakt aan de bodem zie je soms de oppervlakte niet meer.

Een heel jaar werk je naar een voorstelling toe, en dan is het opeens bijna zover. Zo gaat het met alles natuurlijk. We zien nog zoveel dingen die we beter kunnen uitwerken, maar het is en blijft amateurtheater en op dit moment zijn we er voldoende klaar voor om te kunnen zeggen dat we een mooi stuk neer zullen zetten. Een stuk dat mensen niet per sé gewend zijn van amateurgezelschappen en dat het publiek hopelijk ook een beetje aan het denken zet.

Achter ieder mens schuilt een verhaal, en wij vertellen met zijn allen het verhaal van Floortje. De waarheid achter de drugs en de grote bek en buien. De situatie lijkt soms zo hopeloos, en toch weet Floortje haar rug recht te houden. Ze blijft doorzetten, met haar lieveling altijd aan haar zijde: haar beer.

Ik wil niet te veel verklappen, maar geloof me, het wordt een prachtstuk! Het zal ook worden gefilmd, dus binnenkort zal ik de YouTube link hier plaatsen.

Voor de liefhebbers: alle informatie is te vinden op de Facebook-pagina van het stuk. 

Ik heb er zin in!!

Geef een reactie

