It Was Never A Dress

Mijn scriptie gaat over de rolmodellen van de huidige feministische golf en omdat ik me steeds meer begin te verdiepen in het feminisme en het ontzettend interessant vind, kocht ik gisteren het feministische maandblad Opzij. Toevallig viel mijn oog op een ontzettend tof plaatje, dat ook stof tot nadenken geeft.

Als je naar een openbaar toilet moet, ben je waarschijnlijk blij dat er iets op de deur kleeft dat aangeeft of de ruimte in kwestie voor jou of je mannelijke soortgenoten bedoeld is. Het voorkomt ongemak, is duidelijker dan een geschreven woord en als klap op de vuurpijl komen we het meisje met het jurkje overal op de wereld tegen waardoor we altijd weten waar we precies wel en niet welkom zijn. Helemaal top geregeld, of niet?

In de ogen van activiste Tania Katan moeten we dat jurkje gewoon wegdenken. Sterker nog, ze noemt het een vrouwencliché en tadaaa: ze heeft ook de oplossing bedacht. Enerzijds vind ik het wat ver gezocht, anderzijds kan ik de humor zeker waarderen.

It was never a dress….
Lees verder om mijn toelichting te lezen.

ItWasNeverADressCampaignEigenlijk vind ik de vertrouwde wc-icoontjes prima. Beiden zijn kaal, dus er kan geen ophef worden gemaakt over het kapsel. Man en vrouw hebben dezelfde lengte en zijn even dik. Eigenlijk zijn ze identiek, op één ding na: het jurkje van de dame. Best een prima manier om aan te duiden voor wie de ruimte achter de deur bestemd is lijkt me.

Maar Tania Katan is dat niet met me eens. Niet eens zo zeer omdat ze vanuit een feministisch oogpunt het jurkje niet vindt kunnen, maar meer omdat ze hoopt dat we op deze manier vrouwenclichés los kunnen laten. En dus werd de afbeelding in kleur gepresenteerd, en wat bleek? De dame draagt helemaal geen jurk, maar een superhelden cape!

Roep nu geen O My God, want dan verpest je het hele doel van deze actie een beetje. Wij vrouwen zijn sterker dan we lijken, sterker dan we overkomen en kunnen het net zo goed maken in de modebranche als in de ICT. We zijn helemaal niet meer dat type vrouw waarop ons stereotype gebaseerd is. We zijn onafhankelijk. En blijkbaar ook superhelden!

Op de website van dit initiatief is te lezen dat we creatiever zouden moeten omgaan met de heersende clichés die wij dagelijks tegenkomen:

It Was Never a Dress is an invitation to shift perceptions and assumptions about women and the audacious, sensitive, and powerful gestures they make every single day. In science, technology, arts, mathematics, politics, houses of worship, on the streets, and in our homes, insightful women are often uninvited, overlooked, or just plain dismissed. Through storytelling, community building, innovation and creative disruptions, It Was Never a Dress will foster necessary conversations, vital voices, and images from around the world that honor ALL women. When we see women differently… we see the world differently!

Omdat er geen feministisch gezeik aan de reden om de jurk in een cape te veranderen is gekoppeld, steun ik deze actie. Ik vind het grappig en creatief verzonnen en ben benieuwd naar de manier waarop andere clichés aangepakt zullen worden. Dus strijd mee, post de campagneplaat op je social media, #itwasneveradress en zoek andere clichés waar een humoristische en creatieve wending aan gegeven kan worden. En vergeet niet aan de mannen te vermelden dat zij ondanks de jurk die een cape blijkt te zijn nog steeds niet welkom zijn in de geheime wereld die achter het bordje schuilt!

www.itwasneveradress.com

Geef een reactie

