Boek: Calm

Mensen die mij kennen weten dat ik alles behalve kalm ben. Ik ben druk, zowel in mijn hoofd als in mijn doen, en ben zelden met één ding tegelijk bezig. Als ik iets leuks aan het doen ben dwalen mijn gedachten steevast af naar dingen die in het verschiet (of verleden) liggen en ik vind het ontzettend lastig dit niet te doen. Eigenlijk zag ik er nooit echt het kwaad van in, maar nu een paar weken terug de diagnose ADHD bij mij is gesteld, ben ik er achter gekomen dat het misschien toch wel heel fijn zou zijn als ik meer rust in mijn hoofd krijg.

Zaterdag was ik met Tim in Amsterdam om te vieren dat we een jaar samen waren. We waren van plan veel te shoppen, maar ik had niet zo’n zin om winkel in winkel uit te gaan en we liepen gewoon lekker rond en gingen af en toe ergens naar binnen. Er is één ding dat ik wél altijd wil kopen: boeken! Ik kocht er maar liefst drie, waaronder Calm. Een mooi boek waar ik vertrouwen in heb. Lees verder om te weten te komen waarom ik dit boek kocht, wat het precies beloofd te doen en wat ik er na twee dagen van denk!
Calm Book

Ik houd van lezen, maar van die zelf-hulp-boeken sla ik liever over. Toch merkte ik dat ik de laatste tijd vaker naar dit soort boeken op zoek ging. Naast medicatie zal ik ook een soort behandelingen krijgen die mij met mijn “probleem” (ik zie dat hele ADHD gebeuren niet echt als een probleem, aangezien ik al 23 jaar op deze manier prima weet te functioneren) kunnen helpen. En toen dacht ik opeens, waarom zou ik wachten op die therapie. Ik kan het allicht zelf eerst eens proberen. En toen was daar Calm.

Dit is wat ‘Calm’ zegt:
‘Calm’ is about simple, achievable habits that work with the demands of your busy life instead of pretending those demands don’t exist. ‘Calm’ does not require specialist training: it uses abilities that every single one of us is born with, like creativity, spontaneity and simply noticing the world around you. ‘Calm’ is not a set of rules that you need to worry about following or breaking. It is inspirational, practical and non-prescriptive. Onerous, time-consuming meditation might seem out of reach but everyone can achieve calm – including you.

Calm BookOké, iedereen kan dus rustig worden, inclusief ikzelf. Eerst zien, dan geloven, maar het uiterlijk van dit boek maakt me al blij. Bij mij doet het uiterlijk namelijk veel voor de manier waarop ik het lees. ‘Calm’ staat vol kleurrijke plaatjes, foto’s en is gedrukt op papier dat lekker aanvoelt. De letters zijn groot genoeg, de kleuren niet te fel, en zodra ik het boek doorbladerde kreeg ik zin er iets mee te doen. Dat is ook wel logisch, want er staan heel veel leuke opdrachten in het boek die je echt aan het denken zetten.

Ondanks dat het boek in het Engels is geschreven is het goed leesbaar (ik zal misschien minder moeite met het Engels hebben door mijn jaar in Amerika, maar dit boek is echt goed te begrijpen!). De hoofdstukken zijn als volgt ingedeeld:
-Nature;
-Work;
-Creativity;
-Children;
-Travel;
-Relationships;
-Food;
-Sleep.
Ik heb tot nu toe alleen in het eerste hoofdstuk gelezen, en daar zal ik nu iets verder op in gaan.

Op een interactieve manier probeert ‘Calm’ je wegwijs te maken in de wondere wereld van een kalme geest. Elke dag moet je twee dingen doen: ’s ochtends mediteren voor ten minste 10 minuten en ’s avonds schrijf je in je dagboek, waarbij je elke dag drie dezelfde vragen beantwoord:
1. What made you feel calm today?
2. What are you grateful for?
3. What were three highlights of today?
Calm BookEasypeasy. Ik houd al jaren dagboeken bij en vond het heel jammer dat ik sinds ik ben gaan samenwonen eigenlijk nooit meer schrijf. Nu “moet” ik wel, dus doe ik het ook. En dat voelt heel goed!

Wat het mediteren betreft was ik wat sceptischer. De psychologe bij het ADHD-onderzoek had al gevraagd of mediteren niets voor mij was. Mijn antwoord was meteen negatief, want ik kan mijn gedachten er toch niet bijhouden. Maarja, volgens de ‘Calm’-religie “moet” het, dus vanochtend ging ik voor het eerst zitten.

Mijn bekken staan niet helemaal gelijk dus kleermakerszit is voor mij niet echt een comfortabele zithouding. Ik besloot mijn benen half te strekken en legde mijn handen op mijn knieën. De tien minuten gingen in. “Let op je ademhaling” stond er. Nou, dat ging wel oké. Maar na twintig seconden ademhalen was mijn hoofd alweer met hele andere dingen bezig. Volgens het boek is dit niet erg, je moet je gedachten alleen weer terug naar je ademhaling brengen. Ook moet je je bewust van je hele lichaam worden, maar dat is me echt totaal niet gelukt. Vervolgens dacht ik aan een plek in de natuur. In het boek las ik toevallig vandaag de opdracht om je droom boomhut te beschrijven, en dus stelde ik me steeds voor dat ik op die plek was. Dat werkte wel, want nu kon ik mijn gedachten tenminste ergens naartoe sturen. Nergens aan denken is voor mij op dit moment simpelweg niet haalbaar. Misschien aan het einde van dit boek wel.
Op zich ging het allemaal wel en ik heb me slechts drie keer afgevraagd of de tien minuten al om waren. Ik woon in het centrum en de geluiden van de stad kon ik nog best prima van me afzetten, maar dat werd een stuk lastiger toen het nationale test-alarm om 12 uur een minuut lang begon te loeien. Al met al was het een prima eerste keer en slaat het nergens op dat ik heb gezegd dat meditatie niets voor mij is, want zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Calm BookWat ik tot nu toe heb gelezen bevalt me goed. Er staat niet zo zeer wat je MOET doen, maar wel wat je zou kunnen helpen om rustiger te worden. Poëzie lezen, bloemen drogen, naar buiten gaan, met honden wandelen, bepaalde geuren opsnuiven… Ik maak aantekeningen in mijn Le Petit Prince Moleskine en merk dat ik alles echt graag wil onthouden.

Naast het boek is er ook een App die nogal geweldig schijnt te zijn, aldus het meisje achter de toonbank. Uiteraard dacht mijn iPhone daar anders over en staan er nu twee Apps in de wacht, kan ik niets meer installeren en is eigenlijk gewoon heel mijn Appstore buiten gebruik. Ik heb de Apple klantenservice al gemaild en hopelijk kan ook ik binnenkort deze App installeren.

Ik heb er bewust voor gekozen om nu al over dit boek te schrijven, omdat ik over een paar weken/maanden graag mijn ervaringen met jullie deel. Op deze manier wordt het hopelijk goed duidelijk of Calm echt meer rust in mijn hoofd heeft gebracht.

Zou dit boek iets voor jou zijn of heb jij ervaring met een ander mindfulness boek?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s