Sportief: Haring en Bier Wandeltocht

Twee jaar geleden liep ik de 5k Ladiesrun en met heel weinig trainen kwam het meer dan goed. Verleden jaar ging ik voor de 7,5k maar toen had ik maar één keer getraind, toch ging dat ook goed en liep ik de run in minder dan 50 minuten. Dit jaar was ik van plan de 10k bij de Ladiesrun te lopen, maar terwijl ik Shirley van Styleguide volgde die ook voor de 10k trainde,  kreeg ik steeds meer door dat het echt belangrijk is om een goede conditie op te bouwen. Ik had er geen zin in en was vooral bang dat ik het niet zou volhouden (chronisch gebrek aan sport-discipline) dus ik schreef me niet in. En ergens vond ik dat ontzettend jammer.

Toch wil ik geen run meer lopen totdat ik mijn conditie onder handen heb genomen. En ik ben al op de goede weg! In de sportschool ben ik voor het eerst bezig met intervaltraining, terwijl ik normaal gesproken gewoon snel een stuk wou rennen.

Een paar weken geleden had mijn moeder opeens een fantastisch idee, dacht ze zelf. “Zullen we aan de haring en bier wandeltocht meedoen?” Ik vroeg nog of ze gek was, maar ze meende het echt. “Vooruit”, dacht ik. Hoe lastig kan het zijn? Verleden jaar deed ik namelijk live verslag van de toch voor Omroep Vlaardingen en alle mensen leken het prima naar hun zin te hebben.

Zo gezegd, zo gedaan, en mijn moeder schreef ons in. Maar nu begin ik hem wel een beetje te knijpen, want ik moet volgende week zaterdag al 15 km lopen! Shit?!
Lees verder om meer te weten te komen over het evenement…
Haring en Bier Wandeltocht

Vlaardingen staat bekend als haringstad. Dat is van vroeger en zolang als ik me kan herinneren vieren we één keer per jaar het Haring en Bierfeest. Helaas is het een paar jaar geleden veranderd in het Loggerfestival, en alleen die naam bederft de pret al. Ik denk dat ik niet de enige ben die dat vindt, en zo ontstond de Haring en Bier Wandeltocht (denk ik). Om de gedachte aan het feest van vroeger in ere te houden of zo.

Je kunt er voor kiezen om 15 of 25 km te lopen. Lopen… Ik houd niet zo van lopen. Rennen vind ik wel leuk, dan gaat de tijd snel enzo. Ik heb zo weinig geduld en ik denk echt dat ik me ga doodvervelen tijdens die 15k. Ik ben dan wel met mijn moeder, maar waarschijnlijk zijn we zo’n 3 uur aan het rondbanjeren en op een gegeven moment raak ik geïrriteerd en kunnen we beter onze monden houden. Ik heb genoeg zelfkennis.

Haring en bier wandeltocht

Verleden jaar tijdens de reportage

Op dit moment ben ik dus wel aan het trainen om een goede hardloopconditie op te bouwen, maar daar heb ik volgende week geloof ik niet zoveel aan. Zal ik het wel volhouden om zolang te lopen? Ik heb geen goede schoenen, dus ben bang voor pijnlijke voeten en blaren.

Het is al de 6e editie van dit evenement en blijkbaar is het best wel een big deal in Vlaardingen. Verleden jaar was ik echt verbaasd over het aantal deelnemers. Lopen is dus de shit? Of misschien alleen onder de oude generatie? Over twee weken zal ik ervaringsdeskundige zijn en al mijn vragen kunnen beantwoorden. Hoera!

Als beloning voor de tocht krijgt iedere deelnemer aan het eind een glas bier en een nieuwe haring. Ik lust geen bier en ook geen haring. En ik ben echt niet zo iemand die zegt bah zonder het te proeven. Bier heb ik verleden week nog geproefd en ik vind het echt te bitter, en haring heb ik verleden jaar live op tv geprobeerd. Er komen nog steeds mensen naar me toe die moeten lachen om de beelden van mij kokhalzend met een rauwe vis in mijn handen.

Ik ben ook de beroerdste niet, dus bij deze een prachtig bewijs van mijn eerste haring. Dit jaar sla ik het vissie denk ik maar over, maar die 15 kilometer zal ik hoe dan ook uitlopen. Ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten. Ik ga niet trainen, want dat betekent dat ik uren buiten moet lopen en dat is mijn ding gewoon niet.

Haring en bier wandeltocht

Ik ben benieuwd! Hebben jullie ooit zolang gelopen en was dat te doen?

Een gedachte over “Sportief: Haring en Bier Wandeltocht

Geef een reactie

