Wat zou jij meenemen?

Af en toe heb ik rare dromen waar ik niet uitkom. Ik hoor mijn wekker, zet hem uit maar wakker worden lukt niet. Ik zit “vast” en als ik wakker word ben ik bezweet en helemaal in de war.

Dat had ik vanochtend weer. Ik had mijn wekker om half elf gezet maar een uur later kroop ik pas langzaam uit mijn slaap. De droom had zo echt geleken, maar als ik hem moet beschrijven klinkt het denk ik heel vaag. Het komt erop neer dat iemand had besloten huizen af te branden op een bepaald tijdstip. We hadden maar heel even de tijd om het huis leeg te halen, en ik woonde bij mijn ouders. Ik wilde steeds meer meenemen, ook spullen van hen, ook al waren zij ook gewoon thuis. Toen het vuur al in de tuin te zien was ging ik maar door en door. Uiteindelijk ging ik naar een andere kamer en kwam ik in een groot tehuis uit, waar oude mensen en hun verzorgers besloten niet te vluchten. Een beetje zoals de scene in Titanic waar de muzikanten blijven spelen, de moeder haar kindjes nog eens voorleest en toedekt en het oude echtpaar lepeltje lepeltje in bed gaat liggen. Zij ondergaan het lot met opgeheven hoofd.

Zoals ik al zei raak ik altijd in de war van zo’n droom en blijf ik er aan denken. Want wat als…?

Ik heb het mezelf al heel vaak afgevraagd. Wat zou ik meenemen als het huis in brand zou staan? Maar mijn droom maakt het iets makkelijker. Wat als je iets langer had om je dierbaarste spullen mee te nemen? Wat zou je pakken?

In mijn droom begon ik met brieven van mijn vriendin toen we nog jong waren. In het echt liggen die brieven ergens op zolder en zou ik daar dus niet naar op zoek gaan, maar ik zou inderdaad voor herinneringen kiezen. Toen ik jong was vertelde mijn moeder dat ze de fotoboeken zou meenemen, en dat is me altijd bijgebleven. Ik ben zelf veel foto’s van mijn jaar in Amerika kwijt en moet er niet aan denken dat alle herinneringen van mijn ouders en mij van vóór het digitale tijdperk verloren zouden gaan. Bovenaan de lijst staan dus foto’s. En dan?

Ik zou mijn kostbaarste sieraden meenemen. Dan bedoel ik niet mijn ring met diamant of Swarovski-oorbellen, maar het horloge dat ik van mijn ouders kreeg toen ik 21 werd, het armbandje dat een goede vriend zomaar aan mij gaf, de ketting die Tim voor mij had uitgekozen op de vakantie met zijn vrienden en de sieraden die ik kreeg van mijn familie toen ik naar Amerika ging.

En dan nummer drie. Ik denk stiekem dat dit punt misschien nog wel voor sieraden zou komen, want mijn halve leven staat zwart op wit in mijn dagboeken. Ik heb er veel en zou ze allemaal meenemen. De woordkeuze van toen, de emoties die ik terug kan lezen als ik dat wil, ik ben erg gehecht aan mijn verleden en vind het fijn terug te denken aan vroeger.

Ik zie dat ik mijn MacBook en iPhone heb overgeslagen. Een jaar geleden dacht ik nog dat ik dat als eerste zou pakken, want mijn hele leven staat op die dingen. Maar mijn laptop is al twee keer gecrashed. Ik weet dat het kut is als je een groot deel foto’s kwijtraakt en bepaalde documenten niet meer terug kan lezen, maar ik ben er meer dan eens overheen gekomen. Mijn droom maakte me duidelijk dat apparaten niet eens in mij opkwamen in de noodsituatie.

Sterker nog, in mijn droom rende ik naar mijn ouders hun kamer toe en ik pakte mijn moeder haar sieradendoosjes en een schilderijtje dat ik ooit voor vaderdag gemaakt had. Mijn vader heeft een map in zijn kast met allemaal werkjes en briefjes van vroeger, die had ik overgeslagen in mijn droom. Maar nu ik er over nadenk moet die map ook zeker mee.

Veel mensen vinden het gek om over dit soort dingen na te denken, maar ik overdenk vrijwel alles en dus ook eventuele rampen. In de meest optimistische situatie zou ik ervoor kunnen zorgen dat bepaalde herinneringen tastbaar blijven en niet alleen voortleven in het hoofd van de mensen die de gebeurtenissen hebben meegemaakt.

Wat zou jij meenemen? Huisdieren en familieleden slaan we voor het gemak maar even over.
Ik ben ontzettend benieuwd!

2 gedachtes over “Wat zou jij meenemen?

Geef een reactie

