HBO Hotel- en Eventmanagement @ TIO – What?

Na heel wat jaren dromen is afgelopen jaar één van mijn dromen uitgekomen. Ik werd toegelaten op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op het moment dat ik als 12-jarig meisje naar de mavo ging heb ik altijd in mijn hoofd gehad dat ik ooit aan een universiteit wou studeren, en dan tel ik een university of applied sciences niet mee. Over een paar weken is mijn pre-master jaar alweer ten einde en als het goed is start ik in september met de master. Maar om een pre-master te doen moet je eerst iets anders in je zak hebben, namelijk een hbo-diploma. Mijn BBA haalde ik aan Hogeschool TIO, waar ik hotel- en eventmanagement studeerde.

Omdat ik deze opleiding ontzettend tof vond om te doen vertel ik in een paar delen hoe ik de school, opleiding, vakinhoud, stages en andere dingen heb ervaren. Vandaag vertel ik uitgebreid wat TIO voor hogeschool is en wat er voor mij echt uitsprong.

Hogeschool TIOMijn plan was eigenlijk versneld VWO te doen na de havo, maar ik was er nog niet helemaal over uit wat ik daarna dan wou doen. Het liefst wou ik journalistiek in Utrecht studeren, maar rechten leek me ook tof en door al dat wikken en wegen besloot ik uiteindelijk “gewoon” een jaar high school te doen in Amerika, en daar te besluiten welke weg ik zou inslaan.

In Amerika kreeg ik in mijn hoofd dat ik wedding planner wilde worden. Ik zag mezelf al helemaal de mooiste dag van een paar hun leven organiseren en zo kwam ik uit bij de opleiding hotel- en eventmanagement. Zowel Eurocollege als TIO bieden deze particuliere opleiding aan, maar TIO sprak mij meer aan. En daar heb ik nooit een moment spijt van gehad.

TIO is een hogeschool die je op vijf plekken in het land kunt vinden: Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Hengeloooo. Ikzelf ging naar Rotterdam en die locatie lag zo ontzettend gunstig! Midden in de stad, slechts vijf minuten van het station vandaan. Alle TIO-vestigingen zijn centraal gelegen en zijn goed te bereiken met het ov, ook een pluspunt! Ik vond het ook fijn dat de vestigingen heel nieuw en fris van binnen zijn. Gezellig en toch professioneel.

Hogeschool TioToen ik op TIO zat waren er twee hbo-opleidingen: hotel- en eventmanagement en internationaal toeristisch management. Ook worden er mbo-opleidingen aangeboden. Inmiddels zijn er twee hbo-opleidingen bijgekomen die helemaal niets met toerisme te maken hebben. Dat heeft TIO slim gedaan, maar ik vind het wel jammer dat de focus nu meer op management dan op hospitality is gelegd.

Mensen schrikken vaak als ik zeg dat mijn hbo particulier was, en eigenlijk is dat wel een beetje terecht. Met mijn ouders had ik de deal dat zij alles voor mij omtrent het Amerika avontuur zouden betalen, maar dan moest ik een lening voor mijn hbo afsluiten. Zo gezegd, zo gedaan en eigenlijk stond ik toen niet zo stil bij de kosten, maar man wat kost het veel geld. Het schoolgeld bedroeg per jaar 16 duizend euro, en dat is een behoorlijke lening. Mijn ouders betaalden daarnaast alsnog voor mijn boeken, uitstapjes, andere benodigdheden en stages/minor dus je moet wel heel goed nadenken of jij het dat gigantische bedrag waard vindt.

Wat ik wel moet zeggen is dat de hoge kosten er wel voor zorgden dat bijna al mijn klasgenoten ontzettend gedreven waren, en dat motiveerde mij natuurlijk ook. Ik had veel mensen in de klas die een lening hadden voor de opleiding en daarom er echt voor wilden gaan. Echter viel mij wel op dat op de vestigingen Amsterdam en Utrecht er toch wat meer “dure mensen” zaten, waarbij ik het gevoel kreeg dat ze eerder op TIO zaten om te kunnen zeggen dat ze een particuliere opleiding deden dan dat ze echt weg waren van de studie.

Hogeschool TioPersoonlijk vind ik niet dat de prijs-kwaliteit verhouding perfect is, want het is natuurlijk achterlijk veel geld voor een hbo-studie, maar ik moet wel zeggen dat TIO in mijn ogen een betere hogeschool is dan bijvoorbeeld Hogeschool Rotterdam. Doordat de vestigingen zo klein zijn kennen de docenten je echt bij naam en krijg je een band met ze. De klassen zijn ook heel klein, wat voor mij ideaal was. Ik vind het lastig mijn hoofd bij de les te houden en doordat we met weinig in een groep zaten kreeg ik voldoende aandacht. Het is ook helemaal geen kakschool. Wel moet je tijdens presentaties en formele schooluitjes in pak, maar dat is om je te laten wennen aan de kleding die bij een manager “hoort”.

Toen ik op TIO zat was het nog de norm dat je de opleiding in drie jaar zou afronden. Ik heb mijn vakken inderdaad binnen de drie jaar afgerond, maar omdat ik een jaar niets heb gedaan (ik wist niet wat ik na TIO wilde doen en werd daar erg depri van) heb ik het uiteindelijk in vier jaar gedaan. Inmiddels weet ik dat het drie-jarig traject niet meer voor iedereen toegankelijk is (je moet bijvoorbeeld je P in je eerste jaar hebben gehaald). Die drie jaar waren best intensief. Bedenk maar dat er vier jaar vakken in drie jaar gepropt moeten worden, waarvan het meerendeel in de eerste twee jaar wordt gegeven. Het eerst jaar viel nog wel mee, maar alle meisjes uit mijn klas zijn het tweede jaar wel een keer in tranen uitgebarsten omdat we zoveel tegelijk moesten inleveren en ook nog tentamens hadden. En uitrusten in de zomervakantie was er niet bij. Ik had alleen vakantie met kerst en in de zomer loop je stage. Wel waren er zogenaamde uitloopdagen, waarop uitgevallen lessen werden ingehaald, wat wij dus eigenlijk als een weekje vakantie zagen.

Op TIO wordt veel georganiseerd en doordat de school zo klein is krijg je een hechte band met je mede-studenten, ook met die uit andere klassen. Na de geweldige introductiedagen in de Ardenne was mijn hele jaar eigenlijk één hechte club. Natuurlijk veranderde dat wel met de tijd, maar er was zeker sprake van een grotere saamhorigheid dan op de havo bijvoorbeeld.

TIO heeft een eigen studentenvereniging: Cognatio. Als lid van Cognatio ben ik twee keer op wintersport geweest, naar Disney en Parijs gegaan en heb ik heel veel Rotterdamse café’s vele malen van binnen gezien. Cognatio brengt niet alleen alle studenten van verschillende opleidingen bij elkaar, maar ook van verschillende vestigingen. Zo organiseert Cognatio het gala, wat in mijn eerste jaar op een varend schip plaatsvond. Heel tof!. Maar TIO organiseert zelf ook veel, bijvoorbeeld thema-avonden, een reis naar Berlijn en een eindfeest in Club Air.

Het praktijkgedeelte was ook heel leuk. In het eerste jaar volgden we onder andere kooklessen, kregen we een kookworkshop en rondleiding bij de Librije (zie foto), bezochten we een evenement (wij gingen naar een groot feest in Ahoy), hielp ik een evenement organiseren en bezochten we een vijf-sterrenhotel.

62458_158208324206785_6317731_n

Ik ben ook wel te spreken over de docenten. Vrijwel alle docenten hadden jarenlange ervaring in de branche waardoor er veel voorbeelden uit de praktijk werden gegeven. Helaas moesten er na mijn tweede jaar een aantal fantastische docenten weg die weigerden een master-diploma te halen (dat is tegenwoordig verplicht voor docenten op het hbo), maar toen zat ik toch met mijn kont in Barcelona.

Dan nog even over de stagemogelijkheden. TIO vindt het fantastisch als studenten stage lopen in het buitenland en dat vond ik ook. In mijn eerste jaar liep ik stage in Mexico dankzij de contacten die mijn school had opgebouwd. In mijn tweede jaar ging ik naar Valencia, en daar heb ik een stage-bemiddelingsbureau voor ingeschakeld. Ook kun je er voor kiezen om voor je minor een half jaar in het buitenland te studeren en dat deed ik in Barcelona.

Tot slot heb ik voor mijn gevoel echt alles uit TIO gehaald. Ik was klassenvertegenwoordiger, hielp op open dagen en beurzen, heb de broodjesbar Tiolicious opgericht (die nu nog steeds actief is), deed de catering bij evenementen op school, ben ontzettend vaak naar het buitenland geweest voor school, schreef voor de schoolkrant en heb een superleuke schooltijd gehad én er een mooi diploma aan overgehouden. TIO voelde eerder als een (nog) leuker verlengstuk van de middelbare school dan een saaie hogeschool.

330062_304673052893644_1085379122_o

Het is maar goed dat ik dit in delen opsplits, want het is nu al een ontzettend lang verhaal. Ik hoop dat ik met dit eerste deel een globaal beeld van mijn indruk van TIO heb kunnen schetsen. Volgende keer ga ik wat dieper op dingen in en houd ik het ook iets korter ;-).

Voor meer info: www.tio.nl 

Geef een reactie

