Superdork

Vandaag is het Bevrijdingsdag. Ik zou hier heel wat mooie woorden over willen schrijven, maar dan doe ik de betekenis van vrijheid tekort. Ik probeer daarom vrijheid te reflecteren op mijn eigen bestaan en kom al snel uit bij de vrijheid om mijzelf te kunnen zijn. Mijn gekke ik, die door lang niet iedereen gewaardeerd wordt. Misschien hebben jullie mijn Instagram-account wel eens hier ergens rechts gespot en is je de naam van mijn profiel opgevallen: Superdork! Ik had natuurlijk heel makkelijk voor mijn eigen naam kunnen kiezen, of langdradig de naam van mijn blog, maar Superdork_BM heb ik inmiddels al een paar jaar en ik blijf er content mee. Superdork als alter ego is een stukje vrijheid voor mij en vandaag vertel ik waarom ik voor deze naam gekozen heb.

image20150505-20037-jp8gx6

Een dork is in de precieze betekenis van het woord misschien een vreemd persoon, maar dat past wel bij me. Het maakt niet uit waar ik gewoond heb, Nederland; Amerika; Mexico; Spanje, overal werd er al snel het stempeltje “gek”, “crazy”, “loca” op mij gedrukt. En ik zeg heel eerlijk, daar heb ik wel moeite mee gehad. Het is lastig om jezelf te zijn maar te merken dat dat eigenlijk niet door iedereen gewaardeerd wordt. Maar nu ben ik 23 en kan ik zeggen dat ik blij ben met wie ik ben. Ik vind het namelijk leuk om een beetje apart te zijn, want zo ben ik gewoon. Ik kan me heel goed in een bepaalde rol hullen voor een tijdje, maar de aard van het beestje komt toch wel naar boven, dus laat ik liever maar meteen zien wie ik ben. Scheelt een hoop frustratie in mijn hoofd.

Iedereen heeft wel wat. Ik heb drukte. In mijn hoofd maar het komt er ook uit. Ik zeg vrijwel alles wat ik denk, en dat is nogal wat. Het heeft nooit echt voor problemen gezorgd, want goede cijfers halen kan ik wel. Maar toch is het gek als je voelt dat je op een andere manier denkt en doet dan de meeste mensen om je heen. Al hoeft dat helemaal niet problematisch te zijn.

Superdork_BM

Superdork is voor mij een soort alter ego. Superdork is een grapje, een silly superheldin die doet en laat wat ze wil en daardoor soms vreemd kan overkomen. Ik heb gedachten waar mensen soms raar van staan te kijken, maar ik kan er ook niets aan doen dat mijn hersenen zo denken. Door mijzelf openlijk Superdork te noemen probeer ik te laten zien dat ik weet dat ik af en toe een dork ben en vreemd kan overkomen, maar dat ik dat niet als iets negatiefs ervaar.

Oh, en voor de opzetters: de letters BM achter Superdork staan voor mijn geboortenamen: Brigitte Martina. Daar zit verder geen spannende uitleg aan vast.

De naam van mijn Instagram-profiel heb ik dus niet zomaar gekozen. Hij past bij me en ik voel me er prettig bij. Professioneel is het niet maar dat zijn mijn foto’s ook niet allemaal. Ik zit nu in een fase waarin ik al mijn foto’s heel mooi en netjes probeer te maken, maar scroll eens wat verder terug en je ziet hoe random mijn Instagram eigenlijk was. En misschien soms nog steeds wel is, al probeer ik niet meer alles wat voor mijn ogen glijdt op Instagram te delen.

Hebben jullie ook een interessante Instagram-profielnaam?

Instagram: Superdork_BM

Geef een reactie

