Steun de Dierenbescherming!

Vroeger was ik lid van Kids for Animals, de jeugdclub van de Dierenbescherming. Ik haalde handtekeningen op voor de kippen en stuurde ze kleurplaten met postzegels erbij (geen idee hoe ze dat in geld konden omzetten, maar dat “moest”) voor de koeien. Nu ben ik 23 en doe ik eigenlijk helemaal niets meer voor de dieren, terwijl ik nog steeds veel om beestjes geef. Daar moest verandering in komen!

Vrijwilligerswerk bij een asiel of dieren-gerelateerde organisatie lijkt me mooi, maar ik heb daar echt heel weinig tijd voor. Ik collecteer elk jaar vrijwillig voor het Longfonds, en dan merk ik dat zelfs die paar uurtjes in een week lastig kunnen zijn. Veel geld heb ik als student natuurlijk niet, maar ik besloot op de website van de Dierenbescherming te kijken wat mijn opties waren.

Dierenbescherming

Op de website ontdekte ik dat je helemaal niet veel geld hoeft te hebben om elke maand te doneren. De Dierenbescherming geeft je vijf opties: Eenmalig doneren, maandelijkse donaties van 3, 7 of 10 euro of een maandelijkse donatie van een ander bedrag.

Ik heb gekozen om elke maand 3 euro te doneren. Het is niet veel, maar het is wat ik op dit moment kan missen. Gaan mijn inkomsten in de toekomst omhoog, dan zal ik mijn donatie ook opschroeven.
Schermafbeelding 2015-05-03 om 19.22.21

Bij het lidmaatschap hoort een welkomstpakket, en daar stond ik wel een beetje van te kijken. Een mooie map, met het magazine Dier, een sticker, een leuke kaart en nog een boekje met extra ansichtkaarten. Dat moet ontzettend veel geld hebben gekost om te produceren en te verzenden. Van mij had dat welkomstpakket dus niet gehoeven, want voor mijn gevoel is mijn eerste donatie dus eigenlijk een beetje verloren gegaan.

Op mijn afschrift ontdekte ik wel dat mijn eerste donatie twee keer is gemaakt, dus misschien was die drie extra euro voor dat welkomstpakket. Of misschien heb ik iets verkeerd gedaan, of verkeerd gelezen. Geen idee, maar sindsdien wordt er gewoon elke maand netjes 3 euro van mijn rekening gehaald.

Vier keer per jaar ontvang je het magazine Dier, waarin je van alles over dieren, dierenwelzijn en de dingen die de Dierenbescherming doet kunt lezen. Dit is super tof, maar ook hierbij vind ik dat er de mogelijkheid moet zijn om “nee” aan te klikken en ervoor te kiezen het papier, de productie en de verzendkostenย te sparen en het geld in plaats daarvan te gebruiken voor het helpen van dieren.

Dierenbescherming

Ik schrijf deze post omdat ik het mooi vind dat je voor zo’n klein bedrag de Dierenbescherming kunt helpen en ik het belangrijk vind dat meer mensen dit doel in hun achterhoofd houden. We geven gul bij collectes voor allerlei ziektes, maar what about the animals?ย Ik ben geen vegetariรซr, heb leren schoenen en koop niet voornamelijk biologische producten, maar ik probeer op deze manier toch mijn steentje bij te dragen.

Overigens ben ik ook lid van de Facebook-pagina van de Dierenbescherming. Daar lees ik regelmatig welke acties er zijn ondernomen. Je wilt echt niet weten hoe vaak er verwaarloosde dieren gered worden en in welke toestand ze worden aangetroffen. Soms moeten beestjes zelfs worden ingeslapen omdat hun eigenaar hen zo heeft laten wegkwijnen. Gruwelijk toch? En dat in een land als Nederland!

Inmiddels heb ik me ook als collectant aangemeld voor de collecteweek van 4 tot 10 oktober 2015. Ik heb een paar jaar geleden gecollecteerd voor het KWF, collecteer sinds drie jaar voor het Longfonds en hopelijk mag ik ook helpen bij de collecte van de Dierenbescherming. Begrijp me niet verkeerd, collecteren is zeker mijn hobby niet. Ik ben ook geen fan van mensen aan mijn deur, maar het moet toch gebeuren en zeker de Dierenbescherming gun ik dat jaarlijkse extraatje. Het Longfonds steun ik omdat ik graag een goed doel op mijn manier wou steunen en het KWF had dat jaar al voldoende vrijwilligers, en voor de dieren loop ik graag een rondje langs de huizen. Het kost een paar uurtjes tijd, maar verder helemaal niets!

Ook collectant worden? Klik dan hier.

Wil je ook de Dierenbescherming steunen? Klik dan hier.
En klik hier voor de Facebook-pagina van de Dierenbescherming.

Geef een reactie

