Britt aan de bril

Ruim tien jaar geleden verruilde ik mijn bril voor lenzen. Een beslissing waar ik altijd enorm blij mee ben geweest. Ik vind een bril leuk voor af en toe, want de nadelen wegen bij mij toch zeker op tegen de voordelen. Vlekken, beslagen glazen, regendruppels, het montuur steeds weer laten bijstellen… Ik vind het simpelweg te veel gedoe. Deze zomer kreeg ik een mooie, nieuwe bril voor mijn verjaardag. Af en toe deed ik hem op en verder droeg ik hem vooral thuis. Maar de afgelopen maanden merkte ik dat ik ondanks mijn sterkte van min vier, toch steeds slechter ging zien. Wat bleek? Ik heb een prisma nodig. En omdat de optometrist mij te jong vindt voor een operatie, was de enige optie terug naar de bril. Elke dag.

Foto 04-03-15 20 17 00

Bijna een jaar geleden maakte ik onderstaande foto. Ik vond deze Chanel bril zo ontzettend mooi. Toen ik jarig was mocht ik van mijn ouders een nieuwe bril uitzoeken en – ook al probeerde ik er tientallen – dit montuur bleef op nummer één staan. En zo liep ik de Citybril uit met een hele mooie bril in een hele mooie koker.

Foto 26-03-15 15 51 46

Zoals ik net al zei vind ik het dragen van een bril niet bepaald geweldig. Maar ik zag gewoon niet goed meer met mijn lenzen. De samenwerking tussen mijn ogen is verre van optimaal waardoor mijn ogen heel de dag aan het compenseren zijn, met als gevolg dat ik niet alleen moeite heb met kijken, maar ook snel moe word en hoofdpijn krijg. De optometrist vertelde me dat mijn afwijking ontzettend makkelijk kan worden verholpen met een kleine operatie, een simpele dagopname. Helaas vond hij mij daar veel te jong voor. Het alternatief was een prisma, wat ervoor zorgt dat mijn beeld als het ware gestabiliseerd wordt. Een prisma is ontzettend duur om in een glas te laten verwerken en verandert ook vaak (wat deels een reden was om mij niet te laten opereren), maar met een speciale sticker wordt hetzelfde effect bereikt. Ik heb trouwens ook een prisma van vier, wat vrij hoog is dus ik heb hem ook wel echt nodig.

Foto 26-03-15 15 47 09
Foto 26-03-15 15 47 24Toen ik de sticker op mijn bril liet zetten begon ik al snel te gillen. Ik dacht dat je het ontzettend zag zitten door de streepjes, en wilde niet voor lul lopen. Maar al na drie minuten merkte ik dat ik veel rustiger kon kijken en de sticker blijkt helemaal niet zo zichtbaar te zijn als ik dacht.

Foto 26-03-15 15 47 58

Ik draag nu ruim een maand de bril mét sticker en slechts één iemand heeft er een keer uit zichzelf naar gevraagd, toen ik vol in de zon stond. De voordelen wegen inmiddels ook op tegen de nadelen: ik heb veel minder hoofdpijn en ben minder moe ’s avonds en kan ook weer gewoon lezen aan het einde van de dag.

Foto 26-03-15 15 47 41

Achteraf kwam het dus perfect uit dat ik juist afgelopen verjaardag een nieuwe bril mocht uitzoeken en ik zeur al lang niet meer over die stomme sticker. Alleen van de zomer wordt het lastig, omdat ik dan ook gewoon mijn hele zonnebrillencollectie uit mijn kast wil toveren, maar dat zie ik dan wel weer.

Voortaan kijk ik dus weer door enkelglas de wereld in.

Foto 26-03-15 16 13 24

Geef een reactie

