Vakken blok 2 gehaald!

Een aantal maanden geleden kon ik een hele blije foto posten omdat ik alle vakken van mijn eerste blok op de universiteit had gehaald. En hoera! Vandaag kan ik zo’n zelfde foto posten, want ik heb ook de vakken van het tweede blok in één keer gehaald. En dat is een feestmuts en een duimpje waard!

Vakken Blok 2 gehaald

Dit blok was een tikkie heftiger dan het vorige blok, maar ik vond het ook veel leuker. Ik volgde drie vakken: Academisch Schrijven, Statistics en Sociology.

Bij Academisch Schrijven leerden we hoe we een wetenschappelijke tekst moesten schrijven. Elke week moesten we deelopdrachten inleveren en je zag je cijfer dus met de weken groeien. Uiteindelijk schreef ik een paper over de effecten van tv-kijken op kinderen en heb ik het vak met een 7,3 afgerond.

Statistiek was nieuw voor me en SPSS was een belangrijk onderdeel van dit vak. Voor de opdrachten in de klas haalde ik bij SPSS gemiddeld een 7 en mijn SPSS toets haalde ik met een 7,3. Ik ging dus vrij goed mijn examen in. Voor statistiek heb ik vooral heel veel sommen geoefend en ik was dan ook vrij teleurgesteld toen op het tentamen maar twee sommen opgelost moesten worden en er vooral SPSS output geanalyseerd moest worden. Daar had ik niet op gerekend, maar gelukkig haalde ik toch nog een 5,6 voor het examen en rondde ik Statistics af met een 6,2.

En dan nog Sociology. Ik vond dit vak echt super leuk, maar heb er weinig aandacht aan besteed omdat ik per sé Academisch Schrijven en Statistics wou halen. Die zijn nou eenmaal vervelender om te herkansen en Sociology is gewoon een heel dik boek uit je hoofd leren, waardoor een herkansing makkelijker te halen is.
Voor dit vak moesten we twee keer met een werkgroepje debatteren (7,9 en 7,5) en hadden we drie mini-exams (5,5; 6,75 en 7,3) waar ik door omstandigheden maar één keer echt voor kon leren (Annika was het eerste excuus). Het examen bestond uit multiple choice vragen (6,2) en twee open vragen (6 en 7). Uiteindelijk heb ik het vak gehaald met een 6,6 en dat had ik totaal niet verwacht. Na mijn tentamen Statistics heb ik heel weinig geleerd voor Sociology, maar blijkbaar toch goed genoeg om het vak te halen.

Hoe dan ook, ik heb tot nu toe geen herkansingen. Iets wat me in drie jaar hbo nooit is gelukt. Misschien ligt deze manier van leren me beter, misschien vind ik de studie leuker of wellicht ben ik gewoon wat serieuzer aan het worden. Wat de reden ook is: Ik ben onwijs happy!

 

Geef een reactie

