I’m a smoker

Ik moet stoppen. Er zijn genoeg redenen te verzinnen, maar mijn voornaamste is geld. Als ik een eigen huis heb en hoop dat mijn ouders bijspringen als het niet lukt kan ik het simpelweg niet maken om wel geld uit te geven aan pakjes sigaretten van 7 euro. Ik ben het tegenwoordig ook heel vaak zat, dat gerook. Maar ook heel vaak niet. Ik zit dus eigenlijk in tweestrijd. De grote vraag is dan ook: Ga ik het winnen van mijn verslaving?

Stoppen met roken

Iedereen die begint met roken is ervan overtuigd nooit verslaafd te worden. Ik had altijd een hekel aan sigaretten, al heb ik het roken zelf nooit vies gevonden. Mijn moeder is ooit gestopt voor mij en ik had genoeg redenen om niet te beginnen. Het is dan ook best belachelijk dat ik bijna 21 was toen ik begon.

Ik liep stage in Valencia en kocht een pakje met uitgaan. De sigaretjes smaakten me goed en ik had zo’n fijn appartement met mooi uitzicht, dat ik ’s avonds ook af en toe thuis er één opstak. Je snapt het wel: mijn rookgedrag ontwikkelde zich van alleen ’s avonds naar ook ’s middags tot ook ’s ochtends en in mijn pauze. Ik zat op een gegeven moment op een pakje per dag, wat 19 sigaretten zijn. Al die tijd hield ik mijzelf voor dat ik aan het eind van mijn stage mijn laatste sigaret zou roken, maar inmiddels zijn we ruim 2,5 jaar verder en moet die laatste sigaret nog komen. Maar komt’ie eigenlijk wel?

Ik wil stoppen met roken om praktische redenen: Ik heb er het geld niet voor. Daarbij komt dat ik de laatste tijd een soort hartkloppingen voel die natuurlijk ook gewoon door het roken komen, een conditie van nul heb en door een te dunne glazuurlaag elk half jaar bij de tandarts zit om het rokersspleetje tussen mijn voortanden weer schoon te maken. Ik ruik dat mijn jas stinkt, ik stink waarschijnlijk ontzettend uit mijn mond (zeker nu ik ook koffie op school drink en ik me herinner hoe mijn wiskunde docent ooit rook…) en als ik lichte nagellak draag kleurt dit bij mijn wijsvingernagel altijd geel. Helemaal k*t dus.

Maar stiekem wil ik helemaal niet stoppen. Want ik geniet er ook wel echt van. Ik vind het gezellig om bij mijn vriend zijn vader na het eten met zijn allen een sigaretje te roken. En zomers op een terrasje is het ook zo “fijn”. Ik ontbijt met een sigaret en nuttig het ook als dessert. Hoe ga ik al die verleidingen weerstaan?

Stoppen met roken

Voor kerst kreeg ik een e-smoker van mijn schoonmoeder. Ik was ervan overtuigd dat dit de oplossing zou zijn, maar al snel bleek dat dit niets voor mij was. Ik kreeg ontzettende steken in mijn hoofd van de nicotinekick.

Om mezelf niet te veel te ontzeggen ben ik gaan minderen. Dat houdt in dat ik bij elke sigaret mezelf afvraag of ik er wel echt trek in heb. Soms werkt dat, maar op een stressdag of in het weekend gaat het al een stuk minder goed. Al motiveert het wel dat ik opeens bijna vier dagen met een grootpakje kan doen!

Ik zou zo graag alleen de lekkere sigaretjes roken en de rest laten. En het slaat nergens op dat ik dat niet kan.  Het enige wat ik hoef te doen is de sigaret niet opsteken. Ik hoef er dus niets voor te doen, alleen iets voor te laten. Hoe moeilijk kan het zijn?

Voor nu heb ik mezelf het volgende voorgenomen: op het moment dat Tim en ik in ons huisje wonen moet ik wel stoppen of in ieder geval ontzettend minderen in verband met de kosten. Op datzelfde moment wil ik het hardlopen weer oppakken zodat ik direct merk dat mijn conditie verbetert en het niet/minder roken effect heeft. Ik houd mezelf voor dat dit echt gaat lukken. Het zal lastig worden, zeker met een vriend die zelf veel rookt, maar het moet maar eens klaar zijn. Hopelijk doe ik over een paar maanden een week met een pakje, of ben ik er helemaal klaar mee!

We’ll see….

 

Geef een reactie

