Plan je dag vol

Volgende week heb ik een adhd-test, en of dat stempeltje nou wel of niet op mijn hoofd wordt gedrukt, feit is en blijft dat ik ontzettend veel moeite heb met plannen en dingen volhouden. Ik heb een obsessie voor plannen en lijstjes, en via mijn school deed zich een nieuwe plan-kans voor: Ik woonde een workshop Realistisch Plannen bij op de Erasmus Universiteit. Ik heb eigenlijk niet zo heel veel nieuwe dingen geleerd, maar ga wel wat nuttige tips met jullie delen. Oh en die link naar adhd? Het schijnt goed te werken om je dag juist propvol te plannen, precies zoals ik de laatste maand al deed. Dat laat ik jullie ook zien!

Sinds 1 januari ben ik in de 7e hemel met mijn nieuwe Paperblanks agenda. Normaal gesproken had ik altijd een week-agenda, maar omdat dit design alleen in dag-agenda verkrijgbaar was ging ik de uitdaging aan. Ik had verwacht het overzicht kwijt te zijn, maar in plaats daarvan helpt deze agenda me juist om meer voor elkaar te krijgen op een dag. Ik kan per uur opschrijven wat ik moet doen, schrijf verder alle andere zaken op die ik gedaan wil hebben en het markeren met een roze markeerstift als een taak is volbracht werkt voor mij zodanig bevredigend dat ik sneller geneigd ben dingen daadwerkelijk te doen! Ik gebruik zelfs mijn Hema Desk Planner een stuk minder!

Agenda Agenda

Dan nu het een en ander over de workshop:

  1. Het eerste waar mijn grote vriendin de workshopjuf over begon was een schokkend weetje. Blijkbaar hoor ik op de universiteit 40 uur per week aan mijn studie te besteden (inclusief colleges en werkgroepen). 40 uur is een werkweek. 40 uur gedeeld door 5 = 8. Acht uur per dag aan school… Realistisch? Ik denk van niet. Ik heb alles wat ik voor school moet doen tijdens deze workshop uitgeschreven en ik ben niet van mening dat ik 40 uur per week nodig heb om mijn vakken te halen, ik heb immers mijn vorige blok ook al mijn vakken in één keer gehaald en ik kan me niet voorstellen dat er een dag komt dat ik de energie heb om vijf dagen per week acht uur per dag aan school te zitten. Ze zei er wel leuk bij dat het ook verspreid over 7 dagen kan, maar dan ben je alsnog 5,5 uur per dag bezig, wat nog steeds niet realistisch is als je het mij vraagt.
  2. Stap 1 richting een realistische planning is discipline. Dat snap ik zelf ook wel en dat is nou juist mijn probleem. Ik vind alles helemaal leuk en wil overal 100% voor gaan, maar onderweg naar die 100% komt iets anders voorbij dat ook mijn 100% aandacht verdient en zo kom ik toch nooit op dat perfecte getal van…100.
  3. Vervolgens kregen we de opdracht op jacht te gaan: zoek de verloren tijd. Dit is op zich wel een goede tip. Je houdt een week lang per kwartier/half uur/uur bij wat je aan het doen bent. Per kwartier is het beste, omdat je er op deze manier achterkomt dat je misschien wel 2 uur per dag zinloos je tijdlijn op Facebook aan het door scrollen bent. Of misschien staar je wel een half uur lang naar je boeken, maar neem je niets op. Ik ga het in ieder geval niet doen omdat ik dondersgoed weet waar ik mijn tijd aan besteed, ik kan er alleen niets aandoen dat mijn gedachten zo vaak een andere kant opgaan. Concentratie vergt heel veel energie en ik houd het dan ook niet lang vol me ergens goed op te concentreren. Die verloren tijd is in mijn geval dus ‘droomtijd’.
  4. Stel prioriteiten. Moet je morgen een debat houden en volgende week een paper inleveren? Dan gaat het debat natuurlijk voor. Het doet me een beetje denken aan het fifo systeem in de horeca: first in first out. Eerste prioriteit binnen, maak deze dan af. Komt er een prioriteit met een ‘kortere houdbaarheid’ bij, doe die dan eerst. Je pakt niet het pak melk dat het langst houdbaar is uit de koelkast, want dan weet je dat je de rest kunt weggooien. Zo zit het ook met deadlines voor school.
  5. Naast je prioriteiten voor school moet je ook weten waar de rest van je tijd aan opgaat. Bijbaantjes, hobby’s, vaste filmavond met vriendinnen? Breng dat eens in kaart en bereken hoeveel tijd je er aan kwijt bent en wanneer deze dingen gebeuren.
  6. Nu je een beetje weet waar jouw tijd aan opgaat kun je het beste eens uittypen wat je per week voor welk vak moet doen. Maak een globale planning op basis van de course guides.
  7. Plan pessimistisch. Blijkbaar ben ik niet de enige die denkt dat ze drie hoofdstukken in vijf uur kan lezen. Een groot studentenprobleem is het optimistisch plannen. In het leven word je geprezen om je halfvol-glas-mentaliteit, maar tijdens het maken van een realistische planning is dit verschrikkelijk! Stel dat je drie uur uittrekt om een hoofdstuk te lezen en je houdt een beetje tijd over, dan zal je in extase verkeren en jezelf mogen belonen omdat je het gevoel hebt iets goeds gedaan te hebben. Lukt het niet, dan pas je de tijd die je jezelf geeft voor eenzelfde taak in het vervolg aan. En heb je tijd over? Dan kun je zelfs vooruit op je planning lopen.
  8. Een planning is niet voor niets een plan. Plannen kunnen veranderen. Plan dus ook ruimte in om rust te houden en om de dingen die een vorige dag niet gelukt zijn weer op te pakken.
  9. Beloon jezelf als het goed gaat!
  10. Straf jezelf als je echt heel erg verkeerd bezig bent, maar doe dit pas als het na een paar dagen nog steeds een zooitje is.
  11. Stel je besteedt deze week maar 20 uur aan school, dan moet je volgende week dus eigenlijk 60 uur aan school besteden. Als je dit een paar weken verder rekent begrijp je opeens waarom het onmogelijk is alles in de laatste week nog goed te willen doen.
  12. Vorm studiegroepjes en stel deadlines met elkaar. Het schijnt te werken, ik ben meer een loner dus mij trekt dit niet zo.

Al met al was het nuttig om te weten hoe je een realistische planning maakt en wat erbij komt kijken, maar de manier waarop ik nu mijn dag inplan is eigenlijk al goed genoeg. Ik zou alleen wat meer naar de lange termijn moeten kijken, maar dat is mijn persoonlijke struikelblok. Verder dan vandaag kijken is al een opgave. Voor mij was deze workshop vooral fijn om te weten dat ik echt niet de enige ben met deze problemen, en dat ik er voor mijn gevoel alles aan heb gedaan mijn studentenleven goed te organiseren. Hopelijk heb jij wel iets aan deze tips!

Geef een reactie

