Film: The Experiment

Op school volg ik het vak Key Concepts in the Social Sciences, of makkelijk gezegd: Sociologie. Een paar weken geleden kwamen er een aantal experimenten voorbij, waaronder het bekende Stanford Experiment. Ik vind het altijd heel leuk als ik dingen die ik op school heb geleerd herken in films of boeken (dan voelt het allemaal wat nuttiger), dus ik was erg excited toen ik op Netflix The Experiment voorbij zag komen. Een film die ik iedereen wil aanraden!

The_Experiment_2010_1

De experimenten die in mijn sociologieboek lees vind ik erg interessant. Je ziet namelijk hoe mensen beïnvloed worden door bepaalde factoren en dat mensen zich in verschillende situaties totaal anders kunnen gedragen. Daarom even kort wat background info over The Stanford Experiment:
The Stanford Experiment vond plaats in 1971 onder leiding van professor Philip Zimbardo. De beste man verzamelde 24 “normale”, mannelijke studenten van de Stanford University en maakte een gevangenis na. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen: bewakers en gevangenen. Het was de bedoeling dat beide partijen zich twee weken lang zouden inleven in hun rol en de onderzoekers zouden observeren wat er zou gebeuren. Het experiment werd echter na 6 dagen al afgeblazen omdat de bewakers zich extreem gewelddadig gedroegen naar de gevangen toe en sommige gevangenen zelfs met de bewakers meededen om andere gevangenen lastig te vallen.
De conclusie? Gewone mensen kunnen andere mensen verschrikkelijke dingen aandoen als de situatie dit van ze vraagt.
Voor meer info over het Stanford Experiment, bezoek de website.

De film:
Het originele experiment heeft als basisidee gediend voor deze film, maar de productie is natuurlijk heel anders uitgewerkt. De film gaat over 26 mannelijke deelnemers die ieder hun eigen reden hebben om mee te doen aan het experiment, voornamelijk gedreven door de beloning van 14 duizend dollar die na twee weken op hun rekening wordt bijgeschreven. We volgen de twee groepen zes dagen lang en met de dag wordt het leven voor de gevangenen heftiger. De bewakers vergeten totaal dat het een experiment is en leven zich te goed in in hun rol, waardoor ze de gevangenen ook steeds strenger straffen. Ook de gevangenen voelen zich steeds meer echt gevangen door het strenge beleid van de bewakers. Natuurlijk escaleert de boel en eindigt ook de film met het vervroegd beëindigen van het experiment.

De highlights uit de film:
– Het intro is ontzettend ziek (en dan bedoel ik ziek goed);
– Piet Paulusma die voorbij komt (altijd leuk om iets Nederlands voorbij te zien komen in Amerikaanse producties);
– De transformatie van de hoofd-bewaker;
– Hoe vrijwel alle participanten schijnen te vergeten dat het een experiment is;
– Het acteren van de hoofdpersoon: Prisoner 77.

Wat ik minder vond:
Het blijft een Amerikaanse productie, dus sommige scènes zijn iets te overdreven. Ook de allerlaatste scène had van mij niet gehoeven.

Al met al vind ik dit een ontzettend goede film. Eén die in het rijtje met namen zoals The Green Mile past, alleen dan een stapje lager.
Ga hem maar gewoon kijken, deze film zet je namelijk aan het denken! Want is het niet angstaanjagend dat inleving in een bepaalde situatie een mens zo kan veranderen…?

2 gedachtes over “Film: The Experiment

Geef een reactie

