To read, read, read

Eén van de meest consistente dingen in mijn leven is mijn voorliefde voor boeken. Als kind sleepte ik mijn Jip en Janneke-koffertje iedere woensdag naar de bieb om steevast 10 nieuwe boeken te lenen. De laatste jaren betrapte ik mijzelf erop dat ik steeds minder tijd vrijmaak om lekker te lezen, maar sinds ik op schooldagen bijna 2 uur aan het reizen ben, heeft mijn leeslust weer zijn hoogtepunt bereikt. Eindstand tot nu toe: vijf boeken in drie weken. Welke dat waren en wat ik er vond lees je hier.

Boeken

Het aantal dagen dat ik over een boek doe, zegt iets over hoe spannend ik het vond.

Deze weken heb ik gelezen:

  • 1948 door George Orwell, voor de tweede keer, omdat het gewoon een heel goed (en bekend) boek is dat je aan het denken zet. Het gaat over Winston die in een andere wereld leeft dan die wij kennen. Zeer realistisch geschreven. Omdat ik eerst weinig tijd vrijmaakte om te lezen, heb ik over dit boek een aantal maanden gedaan, maar de tweede helft las ik binnen een paar dagen uit.
  • De Kraamhulp door Esther Verhoef. Op toneel hebben wij ook een soort ‘boekenclubje’ waarbij we elkaar boeken lenen, en deze werd mij aangeraden. Ik las het boek binnen anderhalve dag uit. Eigenlijk houd ik niet zo van dit soort boeken, omdat ze zo ‘makkelijk’ zijn. Ze zetten je niet echt aan het denken en zijn alleen goed voor een paar uurtjes vermaak. Toch merkte ik dat ik het wel even lekker vond om zonder te veel inspanning mijn ogen over de regels te laten vliegen.
  • Poppy en Eddie door Herman Brusselmans. Ik kreeg dit boek voor mijn verjaardag en tijdens het lezen vroeg ik me bij elke bladzijde weer af: ‘Is deze schrijver een held of gewoon een idioot?’ Ik had nog nooit iets van Brusselmans gelezen en het voelde alsof hij elk woord een dosis ADHD had gepropt. Toch eindigde het boek goed en ik houd van mensen met een eigen stijl. Of ik vaker zijn werk wil lezen weet ik nog niet, want het is vrij vermoeiend, maar ik kan het op zich wel waarderen. Ik deed ongeveer een week over dit boek.
  • Het verrotte leven van Floortje bloem door Yvonne Keuls. Met mijn toneelgroep zijn we een stuk aan het maken, gebaseerd op dit boek. Ik moest het dus wel lezen en het was totaal geen straf. Blijkbaar stond dit boek ooit op de verplichte boekenlijst, maar ik had er nog nooit van gehoord. Dit boek was binnen twee dagen uit. Het leest makkelijk door maar er zit zeker een helluva boodschap in het verhaal. Prachtig geschreven en een echte aanrader!
  • Was alles maar konijnen door Renske de Greef. Ook weer een boek dat ik via mijn toneelgroep in handen kreeg. Ik vond dit boek verre van geweldig. Het begint al met de foto van de auteur op de kaft, die vind ik niet goed en dan begin ik meteen met een ander gevoel aan het boek. Voordat De Greef schrijfster werd, schreef ze columns en dat merk je ook wel aan de opbouw: steeds korte spanningsbogen die weer inkakken. Het einde is wel mooi, maar ik zou hem niemand aanraden. Er zitten vooral veel hinderlijke en onsamenhangende stukken in. Ze had blijkbaar veel leuke ideeën en wilde ze allemaal in één boek proppen. Wel een origineel verhaal, helaas een slechte uitwerking. Ik heb er vier dagen over gedaan om dit boek te lezen.
Geef een reactie

