Lang Leve Marktplaats

Mijn vriendin Alexandra vertelde een tijdje geleden dat ze zoveel op onze lokale ‘tweedehands-Facebookpagina’ verkocht. Ik dacht: Dat moet ik ook proberen, want aan troep heb ik geen gebrek en aan geld wel. En met het oog op mijn mini-paleisje (dat lang op zich laat wachten) zal ik toch wat dingen die ik niet meer draag of gebruik de deur uit moeten doen. Het resultaat mag er zijn, in een paar weken tijd heb ik voor ruim €140,- spullen verkocht die ik niet meer nodig had! Weliswaar niet via de Facebookpagina, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Een doos vol 'overbodige' kleding

Een doos vol ‘overbodige’ kleding

Die Facebookpagina is het niet helemaal voor mij en op dit moment werkt het ook voor geen meter (advertenties kunnen niet worden teruggevonden, dat soort dingen). Mensen willen er echt het onderste uit de kan halen en ze moeten maar net je advertentie zien en het leuk vinden. Ik heb welgeteld één keer iets via die pagina verkocht, aan een meisje dat ik ken. En dat maakt het ook moeilijk, het is een lokale pagina waarbij iedereen die je kent (mits hij/zij lid is) kan zien wat je aanbiedt. Worst-case scenario voor mij is iets verkopen aan iemand die ik ken, ik voel me dan een soort van schuldig. Dus ik ging Marktplaats op.

Bh’s, tassen, kleding, laarzen, tijdschriften, horloges, parfum… Ik heb al van alles verkocht. Soms voor een klein prijsje, soms voor meer dan ik gehoopt had. Ik houd mezelf steeds voor dat ik deze spullen niet nodig heb en er daarom beter iemand anders blij mee kan maken, maar als er echt zwaar onder de waarde wordt geboden dan doe ik het niet weg.

Lijstje

Iedereen heeft wel toegang tot een regionale ‘secondhand‘ Facebookpagina voor spullen in de buurt. Voordeel is dat mensen het komen ophalen, waardoor je geen gedoe hebt met overmaken, inpakken en versturen. Want inmiddels ken ik mijn IBAN uit mijn hoofd (iets wat ik me had voorgenomen niet te doen) en begroeten de mensen bij de Post NL-punten mij alsof ik ze al jaren ken.
Nadeel is dat iedereen die lid is kan zien wat je post, er allemaal regels zijn waar je je aan moet houden, je continu je ‘ongewenste berichten’ op Facebook moet checken (en dat gaat niet via een smartphone) en dat mensen bij je aan de deur komen.

Onder het mom van ‘Ik word er blij van, dus een ander vast ook’ doe ik een leuke Washi-tape om de verpakking heen en schrijf ik altijd iets van ‘veel plezier ermee’ op een klein kaartje. Op die manier hoop ik dat iemand niet alleen blij is met zijn koopje, maar dat ik ook nog een glimlach op zijn of haar gezicht kan brengen.


Tips voor Marktplaats:

  1. Sla je IBAN + t.n.v. informatie op in je notities. Als je veel verkoopt scheelt het een hoop typ-werk;
  2. Zet in je advertentie ‘bieden vanaf…’;
  3. Zorg dat je zelf ook internetbankieren hebt, dan zie je meteen of het bedrag al op je rekening staat;
  4. Gebruik meerdere woorden in de titel van je advertentie, vooral populaire zoekwoorden (denk hip, hippe, etc.) kunnen er voor zorgen dat meer mensen je advertentie opmerken;
  5. Wees eerlijk over eventuele gebreken;
  6. Vermeld de prijs die jij voor een product hebt betaald en – als je iets zelden hebt gebruikt of gedragen – dat het product zo goed als nieuw is;
  7.  Mail mensen die te weinig bieden, bijvoorbeeld “Zoals u in de advertentie heeft kunnen lezen, wil ik minimaal 8 euro hebben voor…”;
  8. Mail mensen die een bedrag bieden wat je aannemelijk vindt. Bijvoorbeeld “Beste X, Voor 8 euro exclusief verzendkosten mag u het vest van mij overnemen. Ik hoor graag of u akkoord gaat. Mvg, Britt”;
  9. Verwijs onder aan je advertentie naar je andere advertenties (“Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer leuke schoenen en andere spullen!”);
  10. Moet je betalen voor een categorie, bijvoorbeeld horloges? Zet je advertentie dan in een gratis categorie, bijvoorbeeld armbanden;
  11. Stuur nog een mailtje als iemand heeft geboden maar na ongeveer 4 dagen nog niet heeft gereageerd. Grote kans dat hij/zij je mail was vergeten te beantwoorden;
  12. Kom gemaakte afspraken na. Verkocht is verkocht, ook al heeft iemand nadat je akkoord bent gegaan meer geboden.

Nog een tip: past het door de brievenbus en is het niet heel zwaar, verzend het dan via Post NL (€3,84).
Is het groter, verstuur het dan via DHL. Via de website kun je betalen en het adreslabel thuis uitprinten en op het pakje bevestigen. Vervolgens breng je het pakketje naar een DHL servicepunt bij jou in de buurt. Als de ontvanger het pakketje op een DHL servicepunt ophaalt, zijn de verzendkosten maar €4,- en om het pakje thuisbezorgd te krijgen is diegene €5,50 kwijt.

Je hebt vast wel kleding die je echt niet meer draagt en waarmee je iemand anders blij kunt maken. En krijg je het niet verkocht en wil je er toch vanaf? Je kunt het natuurlijk altijd als ‘gratis’ markeren, bij een kringloopwinkel in de buurt brengen of – wat ik zelf het leukst vind – op een ‘weggeefhoek-Facebookpagina’ van jouw regio zetten. Dan weet je ook meteen wie je blij maakt (:

Cashen maar!

Geef een reactie

