Anti-kraak wonen

ad-hoc-beheer-4489

Als 23-jarige student vind ik het hoog tijd om mijn eigen plekje te vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het ontzettend goed thuis. Ik ben enig kind en heb alle vrijheid, een heerlijke kamer en altijd een goedgevulde koelkast binnen handbereik, maar ik ben er aan toe om meer te hebben dan alleen een kamer.

Ik heb al een aantal keer op mijzelf gewoond, en daardoor weet ik dondersgoed hoe lekker dat is. Tijdens mijn stages in Mexico en Valencia woonde ik in een appartementje en in Barcelona deelde ik een geweldig, riant appartement met twee leuke huisgenoten. Maar op jezelf wonen is duur. Heel duur. Ik krijg geen studiefinanciering noch uitwonende beurs omdat ik al 4 jaar hbo achter de rug heb, en mijn school neemt zoveel tijd in beslag dat ik er niet een paar volle dagen per week bij kan werken (zoals ik eigenlijk had gepland). Een mooie optie lijkt mij anti-kraak wonen en sinds eind augustus sta ik ingeschreven bij Ad Hoc om een leuk huisje te bemachtigen.

Maar hoe zit dat anti-kraak wonen nou eigenlijk? Ik leg het uit met Ad Hoc beheer als voorbeeld.

Wat is anti-kraak wonen?
Als je anti-kraak hoort, denk je misschien aan vervallen huizen vol verslaafden en daklozen. Het is echter het tegenovergestelde: het woord anti in anti-kraak betekent juist dat de eigenaar van een pand wil voorkomen dat het gekraakt wordt. Als een gebouw een tijd leeg komt te staan, kan een eigenaar een anti-kraak organisatie zoals Ad Hoc in de armen nemen. Deze organisatie zorgt ervoor dat het leegstaande huis tijdelijk bewoond zal worden of dat een leegstaand pand dienst zal doen als winkel, atelier of kantoorruimte. Op deze manier is het pand beschermd tegen krakers en eventuele kraakschade en zal het ook minder snel in verval raken. Plus dat een bewoonde woonwijk natuurlijk een stuk gezelliger oogt en in veel opzichte een aanwinst is voor een stad.

Voor wie is anti-kraak wonen?
Anti-kraak wonen is voor iedereen vanaf 18 jaar (met een geldige verblijf status in Nederland of met een Nederlands paspoort). Veel studenten maken gebruiken van anti-kraak wonen, want voor weinig geld heb je een leuk huisje. Sommige organisaties verwachten ook een bepaald minimum inkomen, vaak is dit een bewijs van uitwonende beurs / machtiging van bijvoorbeeld je ouders dan zij de huur gaan betalen / een loonstrookje dat laat zien dat je het benodigde vergoeding kan betalen.

Hoeveel kost anti-kraak wonen?
Anti-kraak wonen is een stuk goedkoper dan een gewone huurwoning. Bij Ad Hoc ligt de maandelijkse vergoeding tussen de €100,- en €220,-. Ik wil bijvoorbeeld graag in Vlaardingen wonen. Als ik alleen gebruik maak van een anti-kraak woning via Ad Hoc kost dit €160,- en als ik met iemand wil samen wonen moeten wij beiden €115,- betalen. Wel moet je zelf gas/water/licht afsluiten.
Er zijn alleen nog wel een aantal andere dingen die je geld gaan kosten. Zo moet je €25,- inschrijfgeld betalen en zodra je een woning hebt dien je een maand vergoeding vooraf te betalen en een brandpreventiepakket van zo’n €95,- aan te schaffen. Weet dus dat je dat geld allemaal al kwijt bent zodra je gebruiker wordt van een huisje.

Wat zijn de verschillen met huren?
Er zijn nog al wat verschillen met een gewone huurwoning. Ten eerste ben je geen huurder of bewoner van een pand, maar een gebruiker. Dit betekent ook dat je geen huur betaald, maar een vergoeding. Wat veelal als een groot nadeel wordt gezien, is dat je bij anti-kraak wonen nooit precies weet wanneer je het huis uit moet. Ad Hoc zegt dat de gemiddelde duur van een verblijf van een bewoner zo’n 8 maanden bedraagt, maar de precieze datum dat je er uit moet is meestal niet bekend. Op het moment dat je als gebruiker er uit moet, krijg je 14 dagen de tijd om te verhuizen. Je kunt dan een andere woning van Ad Hoc accepteren, of (tijdelijk) bij je ouders / vrienden / familie gaan wonen. Hier dien je altijd rekening mee te houden en je moet bij het inschrijven ook aangeven dat je altijd een plek hebt om eventueel naar terug te keren.
Je bent geen huurder en hebt dus ook geen huurrechten. Basically is het huis niet van jou en mag je het ook niet gebruiken alsof het van jou is en kan er altijd controle plaatsvinden. Om dit nog verder toe te lichten zal ik de voor- en nadelen op een rijtje zetten:

Voordelen:
– Lage kosten
– Soms bijzondere woningen
– Snel geregeld
– Je hoeft het huis niet super te onderhouden of in te richten

Nadelen:
– Weinig tot geen zekerheid met betrekking tot het einde van je woonperiode
– Korte opzegtermijn
– Sommige eigenaren staan geen huisdieren toe
– Veel feestjes of ander overlast wordt niet gewaardeerd en kan ervoor zorgen dat je er uit moet
– Vaak mag je niet verven of behangen
– Controles: Ad Hoc mag ten alle tijden jouw woning controleren (vooral op wietplantages / of je er wel echt woont / of je geen stel Polen in een kamertje aan het werk hebt gezet)
– Een sleutel bijmaken moet via Ad Hoc en kost bijna €30,-

Anti-kraak wonen is eigenlijk een groot avontuur zonder zekerheden, maar dat maakt het ook wel ontzettend leuk. Zeker als je student bent en in de stad wilt wonen heb je kans dat je een mooie woning krijgt voor relatief weinig geld. En aangezien er maximaal 2 mensen gebruik mogen maken van een woning, heb je dus niet het ‘studentenkamer’ gevoel.

Hoe schrijf ik me in?
Als je anti-kraak wilt wonen via Ad Hoc moet je worden voorgedragen. Je schrijft je in via de website en refereert naar iemand die je kent. Diegene moet via de mail bevestigen dat hij of zij jou heeft voorgedragen. Vervolgens krijg je een e-mail om een afspraak te maken. Tijdens deze afspraak zal het proces van Ad Hoc worden uitgelegd en zal het hoe en wat van anti-kraak wonen worden opgehelderd. Als je serieus via Ad Hoc wilt gaan wonen moet je een vragenlijst invullen, je handtekening zetten en €25,- betalen. En dan kun je alleen nog maar afwachten op een mail of een belletje…

Een huis?!
Zodra er een huis is dat wellicht bij je past krijg je een e-mail of telefoontje en dan moet je zo snel mogelijk (terug)bellen dat jij die woning graag wilt bezichtigen. Je gaat dan naar het kantoor om de sleutel op te halen, bekijkt de woning en moet eigenlijk direct beslissen of je het aanbod accepteert. Er zijn namelijk genoeg anderen die wél op dat huisje zitten te wachten. Als je het huis wilt gebruiken dan moet je diezelfde dag nog iets van gordijnen ophangen, meubilair plaatsen en wat andere dingen neerzetten die er op wijzen dat het huis in gebruik is en niet gekraakt kan worden.

Mijn eigen huis…
Mijn nichtjes en buurmeisje hadden binnen no-time hun eigen paleisje, maar ik zit al sinds eind augustus in spanning te wachten. Ik heb een paar keer een e-mail gekregen over een aangeboden woning in Vlaardingen Centrum, maar dat was voor twee personen. Aangezien ik mij individueel heb ingeschreven maak ik hier geen kans op, en moet ik dus maar geduld hebben totdat er een plekje voor mij vrijkomt.

To be continued… en hopelijk snel!

Website Ad Hoc beheer: http://www.adhocbeheer.nl

2 gedachtes over “Anti-kraak wonen

Geef een reactie

